Fitness  Gezondheid  Bodybuilding 

Zomer zondes

zondag 24 juli 2005
27
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Het is weer zover! Na een jaar van hard trainen breekt de periode weer aan waarin je het trainingsresultaat, waar je zo hard voor gezwoegd hebt, kan showen op het strand. Het is weer zomer!

Naar alle waarschijnlijkheid staat er ook weer een vakantie voor de deur waarin je even lekker kan uitrusten, geen stress van je werk, geen volle agenda, gewoon even lekker niets! Helaas is het wel zo dat je het lichaam veel schade kan aandoen in deze zomerse periode. Training De zomerse taferelen zijn bekend, het zonnetje hoog aan de hemel aan een strak blauwe lucht, volle terrassen, een vol strand met lekker relaxte muziek die in vlagen vanaf de strandtenten over het zand waait.

Met dit soort dagen is voor velen de sportschool nou niet echt the place to be. Uiteraard is het helemaal niet erg om even rust te nemen van het trainen om je lichaam bij te laten komen van een jaar intensief trainen. Op deze manier kunnen kleine beschadigingen aan je spieren en aanhechtingen herstellen en kun je na een periode van rust er weer helemaal fris tegenaan gaan. Het is wel belangrijk dat na je rustperiode weer rustig begint.

Je lichaam is door de rust niet meer zo gewend aan inspanning. Daarom is het belangrijk dat je rustig weer begint met trainen. Een goede warming up is erg belangrijk na een rustperiode, ga dus voor je training 10 minuten fietsen met een lage intensiteit en begin je krachttraining met één of twee opwarm setjes. Stel dat je na een rustperiode weer meteen net zo zwaar gaat trainen zoals je gewend was, dan heb je een verhoogde kans op spierscheuringen en gewrichtklachten.

Werk dus weer langzaam naar het niveau toe waarop je trainde voor je rustperiode. Het is aan te raden om de eerste twee weken na een rustperiode rustig aan te trainen en met 75% van de gewichten te trainen van voor je rustperiode. Dit kun je gedurende de volgende weken weer op bouwen. Voeding De meest gehoorde klacht na een zomervakantie is wel dat er een gewichtstoename heeft plaatsgevonden. Helaas bestaat deze toename in gewicht vaak niet uit een toename in spiermassa. Uiteraard is er niets mis mee om lekker te genieten tijdens een vakantie van lekker eten en een koud rosé, maar het is zo wrang als je na deze periode van genieten weer zo hard aan de slag moet om de aangekomen kilo's er weer af te trainen.

Bewust eten tijdens de zomermaanden is niet eens zo lastig. Met een minimale inspanning kan je voorkomen dat je na de zomer schrikt als je op de weegschaal gaat staan. Het eerste aandachtspunt als je minder actief bent, is dat je ook minder energie nodig hebt. Houd dus niet je normale voedingspatroon aan als je alleen maar op het strand ligt de hele dag. Alle energie die je teveel binnen krijgt zal bijdragen aan een toename in gewicht. Mocht je dus, in vergelijking met je normale levensstijl, minder actief zijn, halveer dan je maaltijden of sla een eetmoment over. Een maaltijd die je niet moet overslaan is het ontbijt, dit eetmoment is het startsignaal voor je spijsvertering. Beter is het om een tussenmaaltijd te schrappen als je minder actief bent of je eiwitshakes even te laten staan.

Als je op vakantie bent krijg je te maken met andere eetgewoontes dan in Nederland. Zeker als je op je vakantieadres regelmatig uit eten gaat, doe je er verstandig aan op te letten wat je bestelt. Kies bij voorkeur gerechten zonder al te vette sauzen en bestel vooral gegrild vis of vlees, want deze gerechten zijn niet bereid in ladingen vet of olie. BBQ De grootste zonde bij barbecuen is het zwart laten worden van het vlees. Dit is niet alleen vrij onsmakelijk, maar ook nog eens ongezond. Het is aangetoond dat deze zwarte randen van het vlees (of ander gebarbecued voedsel) kankerverwekkend zijn. Snij ze dus altijd van je gegrilde eten. Natuurlijk kun je ook tijdens de bereiding van je eten op de BBQ goed opletten en het voedsel regelmatig keren zodat je de zwarte randjes kunt voorkomen.

Een andere BBQ-zonde is het vlees al op de BBQ te leggen als er nog vlammen zichtbaar zijn. Als het houtskool of de briketten nog branden dan komen er PAK's (Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen) op je vlees terecht, deze PAK's zijn zeer kankerverwekkend, let dus goed op wanneer je voedsel op de BBQ legt. Tevens is het van belang dat je zorgt dat het vlees lang genoeg op de BBQ ligt om goed gaar te worden. Vlees dat niet goed gaar is kan zorgen voor problemen die variëren van diarree tot een salmonella besmetting. Drinken

Deze zomer zonde is nogal dubbel: drink niet te weinig, maar zeker ook niet teveel als je op je gezondheid wilt letten in de zomer. Hoewel dit tegenstrijdig klinkt is het natuurlijk afhankelijk van WAT je drinkt of je gezond bezig bent of niet! Water kun je bijna niet genoeg drinken in de zomer, want met warm weer wil je natuurlijk niet uitdrogen. Houd als richtlijn aan dat je tussen de 1,5 en 2 liter water (of een andere niet-alcoholische drank zonder cafeïne) drinkt per dag. Alcoholische dranken lijken met zonnig weer lekkerder te worden, denk maar aan een koud biertje op een zonnig terras of een koud glaasje rosé op het strand.

 

Deze dranken worden echter ook gevaarlijker met warm, zonnig weer! Alcohol heeft een vochtafdrijvende werking en met warm weer kan dit leiden tot uitdroging aangezien je meer vocht verliest dan bij minder warm weer. Alcohol bevat per gram ook nog eens 7 kcal. Die extra lading energie die je lichaam door de alcohol binnenkrijgt kan ook nog zorgen voor een toename van het lichaamsgewicht. Drink dus veel tijdens warm weer, maar wees matig met alcoholische dranken. Zon

Een favoriete bezigheid tijdens de zomermaanden, als het weer het toelaat, is natuurlijk het genieten van de zon en het kweken van een lekker kleurtje! Waar je wel op moet letten is dat je de huid beschermt tegen de zon. Een gezond kleurtje moet natuurlijk wel gezond blijven! Geen bescherming gebruiken tijdens zonnige zomerdagen kan (zoals hopelijk wel bekend is) leiden tot huidkanker. Gebruik daarom als je gaat zonnen een zonnebrandcréme met een beschermingsfactor die afgestemd is op je huidtype. Niet alleen de beschermingsfactor die je gebuikt is van belang, ook regelmatig insmeren is belangrijk.

Het fabeltje dat als je al een gezond kleurtje hebt, je dan geen zonnecréme meer hoeft te gebruiken is onzin. Zelfs als je huid al gebruind is bestaat het risico op huidkanker nog steeds, gebruik daarom tijdens het zonnen altijd een antizonnebrandmiddel. Sommige mensen roepen ook nog steeds dat ze eerst moeten verbranden voor de huid een tint krijgt. Dit is zeer ongezond. Het is beter om een goede bescherming voor de huid te gebruiken en wat langzamer bruin te worden, dan over te gaan op deze ongezonde manier van zonnen. Deze zomer start de Kankerbestrijding een campagne die zich speciaal richt op ouders met kleine kinderen.

Bij diverse antizonnebrandproducten voor kinderen zit een speciale zonsterkte indicator zodat kinderen spelenderwijs kunnen leren omgaan met de risico's van het zonnen. Meer informatie bij drogist of apotheek. Sex Uiteraard hoeft sex geen zomer zonde te zijn, toch kan het wel degelijk onder deze noemer vallen. Tijdens warm zomers weer, zeker op een vakantiebestemming, lijken de hormonen zich als Formule-1 auto's door het lichaam te begeven.

Het andere geslacht (of hetzelfde geslacht, al naar gelang je seksuele voorkeur) lijkt aantrekkelijker als je op een mooie, zonnige bestemming bent waardoor de kans op zomerliefdes natuurlijk toeneemt. Gebruik je verstand als je tijdens de vakantie met iemand in bed (of op het strand) belandt en vrij veilig, want om als vakantiesouvenir nou een geslachtsziekte mee te nemen is niet bepaald een leuke herinnering aan je vakantie. Geniet van deze zomer, maar sta wel even stil bij je gezondheid!

S&F 123
Photo by Syd Sujuaan on Unsplash
Photo by Jakub Kriz on Unsplash
INS & OUTS : Hoeveel herhalingen voor een maximale spiergroei ?
Negatief en toch weer niet: excentrische training