Gezondheid  Vragen & antwoorden 

Slagroomsoesjes en tips voor endomorfen

Sunday 01 August 2004
214
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Beste Peter,

Ik ben een man van 27 en, zoals dat officieel heet: een echte endomorf: ik zet heel gemakkelijk vet aan. Als ik uit mijn ooghoeken naar een slagroomsoes kijk, zit er bij wijze van spreken alweer een kilo bij. Nu weet ik dat je aan ectomorfen altijd adviseert kort en zwaar te trainen en veel te rusten. Maar bestaat er ook een speciale aanpak voor endomorfen? Ik zet ook wel gemakkelijk spieren aan, want toen ik begon te trainen kon ik maar 50 kilo verwerken bij de bench press (ik weeg zelf 98 kilo), en na een maand zat ik al op zeventig. Wat is voor mij de juiste routine? Het tegenovergestelde van de ectomorfe workout? Dus: lang en wat lichter trainen? Of heb jij een andere kijk hierop?

Graag je advies.

Sjoerd M. Utrecht

 

Beste Sjoerd,

Een heel andere kijk. Lang en lichter trainen is niet geschikt voor endomorfen die spiermassa willen opbouwen en tegelijk vet verbranden. Zie in dit verband het artikel over definitie dieet in S&F nr. 122. Als je traint om spieren op te bouwen móet de routine noodzakelijkerwijs zwaar en intensief genoeg zijn om de spieren te dwingen extra eiwitten vast te houden en dus te groeien. Train je licht dan zal dat niet gebeuren. Alleen zéér laag intensieve en langdurige inspanning verbrandt vetten, maar deze belasting zorgt weer niet voor spier hypertrofie. Alles samen in één work out kan niet. De oplossing is: wissel sessies voor kracht- en massa af met training voor vetverbranding. Dat kan bijvoorbeeld door om de dag te trainen. Maandag kracht en massa, dinsdag een aërobe sessie voor de vetverbranding enz. Die aërobe work out kan bestaan uit duur inspanningen als lopen en fietsen (maar niet langer dan 30 minuten anders gaat het ten koste van de spieraanwas). Een elegante en effectieve manier is het aëroob circuit. Hierbij train je gewoon met gewichtsbelasting maar je houdt die zo laag dat je sets van 30 tot 50 herhalingen kunt maken. Pauzeer niet tussen de sets, neem alle spiergroepen onder handen en laat de sessie totaal niet langer dan 30 minuten per keer duren. Deze aanpak zal indirect ook je spiergroei optimaliseren door de betere doorbloeding.

Succes Peter

S&F 124
Photo by Maria Eklind on Flickr
Spiermassa behouden bij zwaar werk
STERKSTE MAN van Nederland