Vragen & antwoorden 

Vragen & Antwoorden: Trainen met spierpijn en blessures

maandag 24 juli 2017
105
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Beste Peter

 

Ik ben een man van 46 jaar die bijna 10 jaar traint maar de laatste 3 jaar continu last heeft van schouderblessures. Via de huisarts ben ik op den duur bij een sportarts terecht gekomen die een ontsteking in de pees naar de linkerbovenarm waarnam en mij adviseerde het rustig aan te doen en licht door te trainen waarbij pijn vermeden moest worden, zo gezegd zo gedaan. Toch ging het met ups en downs maar de blessure bleef altijd aanwezig, ook na behandeling van een sportmasseur die het aardig onder controle leek te krijgen, maar als je dacht de belasting iets op te voeren dan... PATS... zat het er weer. Tot een paar weken geleden toen ik met dumbbells aan het opwarmen was voor mijn borsttraining verloor ik opeens alle kracht uit mijn linkerarm en kreeg de dumbbell op mijn borst. Het leek wel of ik geen gevoel meer had in mijn linkerarm en heb er bij de tricepstraining ook veel last van. Ook bij het slapen is het lastig omdat het liggen erop al vervelend zo niet pijnlijk is. Ben bang dat ik de zaak toch geforceerd heb en train nu al 2 weken geheel niet, en overweeg zelfs sterk om er helemaal mee te stoppen.

Kun je me enig advies geven Peter?? Ik train graag maar op deze manier niet.
Ik hoop dat je tijd heb voor een reactie.

groeten Hein

 

 

Beste Hein,

 

Je traint graag, dus stoppen is geen optie. Ik kan alleen maar het advies van je huisarts herhalen: licht trainen en pijn vermijden. Er zijn twee soorten pijn: de normale spierpijn en pijn die op blessures duidt. In jouw geval een peesschede ontsteking. Het is heel onverstandig de flinke jongen te spelen en door die blessure pijn heen te trainen. Je zult van je arts waarschijnlijk een NSAID (Non Steroidal Anti-in- flammatory Drug) hebben voorgeschreven. Deze medicijnen (diclofenac, o.a.) remmen de ontsteking en dempen de pijn. De onstekingsremmende werking is prima. Pijndemping kan echter nadelig zijn, omdat je dan geneigd bent de arm (en dus de pees) zwaarder te belasten. Ga weer langzaam en licht te trainen, alsof je een beginner bent. Dat lijkt kinderachtig, maar voorkomt dat je door te forceren de blessure chronisch maakt.

 

Sterkte en succes. Peter

 

 

 

Peter van der Zon
archief S&F 125
vragen & Antwoorden - krachttraining met geopereerde hand
X-treme Fitness