Fitness 

Pure kracht

Monday 01 November 2004
231
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Succes staat of valt met resultaat. Enthousiasme, gewichtstoena- me, technische kennis, powerliftequipment: het zijn allemaal ele- menten van succes die bij de deelnemers van het project Pure Kracht volop aanwezig zijn. Maar ze willen natuurlijk meer en ook de doelstelling van Pure Kracht liegt er niet om: een grote aantoonbare progressie van kracht in acht maanden. Het programma van Pure Kracht werkt helemaal toe naar een maximale prestatie in decem- ber. Het eerste echte piekmoment voor de deelnemers stond eind augustus op het programma. Via een maximale krachttest op de drie onderdelen van het powerliften konden de sporters laten zien hoe ver Pure Kracht hen tot dusver had gebracht. We doen een kor- te terugblik naar het eerste piekmoment evenals een tussentijdse evaluatie met twee deelnemers van het Pure Krachtteam en met krachttrainer Jim McCarthy.

Eerste helft

De aanloop naar de eerste krachtmeting van 21 augustus bestond uit een gefaseerde opbouw. Het trainingspro- gramma kende een rustige opbouw in de eerste fase van het project met een na- drukkelijke focus op de techniek. In de volgende fasen werden de trainingen ver- meerderd, de inhoud verzwaard en kwam de focus ook meer en meer op kracht en snelheid te liggen. De laatste weken stonden helemaal in het teken van de maxi male krachttest bij Fitland in Mill. De deelnemers trainden samen een aantal keer extra op het Nationaal Sport Centrum Papendal op de drie powerlift oefeningen onder leiding van NPB bondstrainer Wim Wamsteeker en topsportcoördinator Henk Keizer. Ook kregen zij adviezen over specifieke powerliftkleding. Dit alles op ‘pure kracht’ zoals de dopingcontroles tot dusver uitwijzen. Het project wil immers laten zien dat het gebruik van verboden middelen helemaal niet nodig is om sterker te worden in een relatief korte periode.

Maximale krachttest

Het trainingsprogramma van de afgelopen vier maanden had in de training haar uitwerking al lang
en breed bewezen, maar de sporters moesten de dag van de krachttest laten zien dat deze vooruitgang ook echt te meten was. Middels een krachttest die zoveel mogelijk geënt was op een wedstrijdachtige setting, lieten de sporters de cijfers voor zich spreken. Trainer Jim McCarthy begon allereerst met een uitleg aan de spotters en laders van deze dag. Aangezien de test opgezet was vol- gens de richtlijnen van een officiële powerliftingwedstrijd moesten zij evenals de ‘omroeper’ en ‘recordkeeper’ goed voorbereid zijn op de test. De test was immers niet alleen een meting van de krachten, maar ook een voorbereiding op de wedstrijd die de deelnemers 11 december te wachten staat. Nadat de laatste lifter, Robert Pothoven, zijn p.r. in de deadlift had verbeterd tot maar liefst 190 kilo, ging Jim over tot een korte evaluatie. Hij was tevreden met de getoonde resultaten, al had hij het idee dat er nog meer in had gezeten. De sporters waren soms wat te voorzichtig geweest met het gekozen gewicht. Ook dit is een duidelijk leerpunt voor de wedstrijd in december. Daarnaast zei hij dat de focus in eerste instantie had gelegen op de progressie van het programma alsmede de progressie van de deelnemers. Maar net zo belangrijk was de kennismaking met een wed- strijdachtige atmosfeer, wat spanning, strakke regels en slechts drie beurten om te laten zien wat je in huis hebt.

Veel geleerd

Aangezien de deelnemers zelf het beste kunnen beoordelen of Pure Kracht naar wens verloopt, laten we twee deelnemers aan het woord. Allereerst vertelt de 22- jarige Johan Schüller uit Arnhem hoe hij het project tot dusver ervaart. “Het powerliftproject Pure Kracht dat zich nu met z’n vijf maanden alweer over de helft bevindt, heeft mij tot dusver ontzettend veel geleerd en opgeleverd qua inzichten, ervaringen en resultaten. Vanaf de eerste bijeenkomst in april werd me meteen duidelijk dat het heel serieus en professioneel zou worden aangepakt. Dat bleek onder andere uit het zeer uitgebreide begeleidingsteam. Deze loopt uiteen van een voedingsdiëtist tot een sportpsycholoog, van een kracht- sportspecialist tot de Nederlandse powerliftbondscoach en van kledingsponsor tot natuurlijk de project- medewerkers. Als deelnemer aan het project voel je echt de steun en hulp van iedereen binnen het begelei- dingsteam. Het is altijd mogelijk contact met ze op te nemen en ze willen ons dan ook dolgraag te hulp schieten. Ik zal niet te veel in technische details treden, maar qua trainings- inzichten, de wedstrijdvoorbereiding en voeding, werkelijk van al die facetten leer ik veel! En het allermooiste is dat het allemaal zo z’n vruchten afwerpt. Want de resultaten van nagenoeg alle deelnemers zijn boven verwachting. Qua kracht schieten we vooruit. Bij een enkeling blijft het lichaamsgewicht alleen nog wat achter. Maar goed, we moeten ook zo hard trainen!!! Verder is het indrukwekkend om te zien hoe veel de prestaties verbeteren als je traint met hulpmiddelen als een kniebuigpak en een riem. Deze geven je als powerlifter, maar ook als krachtsporter in het algemeen, tijdens de oefening veel meer kracht en zekerheid. Wat betreft de toekomst verwacht ik, na afsluiting van het project, vaak terug te zullen denken aan alles wat ik in die acht maanden geleerd zal hebben. Maar eerst is het keihard trainen voor zaterdag 11 december. Dan staat de wedstrijd op het programma en kunnen we laten zien waarvoor we acht maanden hebben geleefd als topsporter.”

Nieuwe doelen

Ook Martijn Koevoets uit Eindhoven is tot nu toe erg posi- tief en hij vertelt dan ook graag over zijn ‘eerste helft’. “Toen ik aan dit project begon, had ik als doel om vijf kg aan spier te win- nen in de periode van acht maanden. Dit doel heb ik inmiddels al als mission im- possible bestempeld. Aangezien we voor- namelijk op kracht focussen heb ik mijn doel toen snel bijgesteld: 150 kg deadlif- ten, 120 à 130 kg squatten en 100 kg Bankdrukken. Een concreet doel en een deadline (11 december), dat motiveert gewoon enorm! Voor dit project trainde ik gewoon om wat gespierder te worden, maar je kunt nu eenmaal niet breed zijn zonder sterk te zijn. Het doel is ook con- creter dan 'wat gespierder worden'. Ik denk dat veel mensen daarom niet de vooruitgang boeken die ze willen. Je moet echt concrete doelen stellen! Dit betekent niet dat ik altijd volop gemotiveerd ben hoor. Met behulp van Rico weet ik dat ik een competitie element nodig heb. Het is absoluut niet makkelijk om met de ‘grote jongens’ te concurreren, maar het geeft mij energie om alles uit de training te halen! Bovendien kan ik aan de hand van het sportpsychologische profiel van Rico ook verschillende valkuilen voor zijn. Ik weet nu wanneer ik het beste presteer (met competitie dus) en waar ik voor moet oppassen om het niet op te geven. Dan bedoel ik niet alleen het opgeven tijdens zware setjes, maar ik wil me ook scherp aan een dieet vasthouden.”

Gezond

Zijn enthousiasme voor de krachtsport en ervaringen binnen het project zorgen dat Martijn over deze onderwerpen niet uitge- praat raakt. Aangekomen bij het onderwerp voeding praat hij dan ook graag verder. “Voeding moet je gewoon net zo serieus nemen als je training. Onze sportdiëtist Joris laat zien dat er een hoop 'sportschoolmythes' niet waar zijn! Door mijn bouw zal ik nooit een flinke beer worden. Ik heb niet veel aanleg om spieren aan te zetten, maar ik kan altijd gespierder en sterker worden dan ik nu ben. Ik moet me wel strikter aan het dieet houden in vergelijking tot iemand waarbij alles bijna vanzelf gaat. Dit bete- kent voor mij in de eerste plaats genoeg eten! Mijn dieet is eigenlijk niets anders dan gezond eten! Ik kies voor magere pro ducten zoals halfvolle melk, magere yoghurt, mager vlees en magere kaas en ik eet bijna geen frituur. Eigenlijk eet ik niets schokkends, gewoon gezonde en verstandige voeding. Het trainen gaat me eigenlijk nog wel het makkelijkste af. De trainingen zien er wel heel anders uit dan de training van een gemiddelde krachtsporter. Geen grote en kleine spiergroep per training, geen 3 of 4 setjes van 6 tot 10 herhalingen, dat zijn de klassieke trainingsschema’s. Wij doen het anders en het werkt gezien de resultaten! Jim leert ons heel veel verschillende oefeningen. In elke fase van het programma zijn er wel wat oefeningen die ik nog nooit gedaan heb. En allemaal zijn ze ergens anders goed voor. Ze plaatsen toch een heel andere stress op verschillende spieren in je lichaam. Verder hebben we tot nu toe ook nog extra trainingen gehad van onder andere Henk Keizer. Tijdens deze trainingen leer ik ook erg veel over de per- fecte techniek op de 'grote 3' en alles eromheen: hoe doe je de kniebandages om, hoe kan je het beste uit het squatrek stappen, hoe kan je het beste op de bank liggen etc. Na de eerste echt krachtmeting in augustus heb ik mijn originele doelen overigens ook weer bijgesteld naar 130/140 kg op de squat en 160/170 op de deadlift. Met het bankdrukken hoop ik 85/90 kg te halen. Om in ieder geval te zorgen dat ik alles uit de kast haal de 11e, heb ik al mijn vrienden uitgenodigd om te kijken. Ik blijf mijn doelen tegen ze herhalen, zodat ik ook in de aanloop naar de wedstrijd er alles aan zal blijven doen om het te halen!”

Doping bij de beesten af
Questions & Answers: Hypertrofie schema en voedingstips