Fitness 

Pure Power: trainen met een blessure

Monday 01 November 2004
182
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Een blessure kan iedereen overkomen. Soms omdat je niet goed hebt opgewarmd, of omdat je een verkeerde beweging maakt. Wat nu? De meeste huisartsen geven een standaard advies: rusten. Niet meer naar de sportschool gaan is in sommige gevallen een mak- kelijke manier om met een blessure om te gaan. De vraag is ook hoe lang je moet rusten, want licht belasten blijkt in veel gevallen het herstel juist te bespoedigen.

En wat doet het niet mogen trainen door een blessure met je motivatie? Dit zijn nor- male zaken die bij iedereen door het hoofd gaat als je geblesseerd raakt. Er is een mogelijkheid om anders met blessures om te gaan. Om dat uiteen te zetten is hieronder een voorbeeld beschreven over Ielja Strik, Nederlands Sterkste Vrouw. Vier weken (tijdens de Sterkste Vrouw van Europa) voor het EK bankdrukken 2004 raakte Ielja geblesseerd aan haar schouder. Hierdoor kon zij geen zware bankdruktraining meer doen. Ik zag haar moraal dalen: mogelijk geen deelname aan het EK bankdrukken. Het was dus belangrijk dat zij overtuigd werd van het feit dat haar kracht goed zat en zou blijven, mits zij licht bleef trainen. De vraag is dan: Wat is licht

trainen? Hoe bepaal je gewichten waarmee je dan gaat trainen? Je moet de oefeningen zo zwaar trainen dat de eventuele pijn die je voelt nog draagbaar is. Want als je de blessure te zwaar gaat belasten, bestaat de kans dat je meer stuk maakt en dat is zeker niet de bedoeling. Mocht je trainen met een blessure, stel dan de volgende dag vast wat de reactie van de training op de blessure is en pas daar de volgende training op aan. In het geval van Ielja kon zij met veel pijn 100 kilo bankdrukken en is zij eerst enkele bankdruktrainingen gaan trainen met 50 en 70 kilo en dit hebben we rustig opgevoerd naar 80 en 90 kilo.

Uiteindelijk zijn we 1 training zwaarder gegaan en met bankdrukshirt drukte zij (met veel pijn en moeite) 140 kilo. Nu wist zij dat zij 140 kilo kon drukken en had ik haar ge- adviseerd met dit gewicht ook te beginnen op EK bankdrukken. Als tweede beurt 147,5 kilo en dan in haar derde beurt te doen met wat nodig was om voor haar de hoogst mogelijke plek te behalen. Als zij lichter zou beginnen dan 140 kilo had zij mogelijk wat overmoedig geworden. Nu wist zij hoe het voelde om 140 kilo te bankdrukken. Uiteindelijk heeft ze 150 kilo gedrukt en is zij Europees Kampioen geworden.

De moraal van dit verhaal is dat je beter licht kan doortrainen bij een blessure of als je een keer geen zin hebt om zwaar te gaan, om zo je kracht en conditie te behouden. Hoe vaak gebeurt het niet dat een recreant sporter bij een blessure soms weken of maanden niet meer op de sportschool komt. En zijn ze dan weer aanwezig dan hoor je ze zeggen: “jeetje wat ben ik terug gevallen, het lijkt wel of ik opnieuw moet beginnen”. En in sommige gevallen besluiten ze dan maar om helemaal te stoppen. Als je een blessure hebt en je hebt de mogelijkheid om licht door te trai- nen, doe dat dan. Je bent nog steeds in staat progressie te boeken en je zult je na het her- stel van je blessure topfit voelen.

Questions & Answers: Hypertrofie schema en voedingstips
De 10 tips van... Robbert Ammersdorffer