Bodybuilding 

Vraag het Ed!

Monday 01 November 2004
152
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Na een welverdiende vakantie is Ed weer hard aan het trainen. Zijn doel voor dit jaar legt hij kort en bondig uit:”Gewoon lekker nóg groter worden!”. De begeleiding van Chad Nicholls op de Night of the Champions heeft hem goed gedaan. “Eindelijk heb ik door hoe ik me goed op kan laden voor een wedstrijd, dat verklootte ik altijd op eerdere wedstrijden”.

 

Ook al is het een groot geheim hoe Chad zijn atleten altijd in een top shape op het podium krijgt, één van die geheimen kan Ed met ons delen. “Het opladen voor een wedstrijd was meestal een kwestie van een eiwitpoeder te mengen met koolhydraten en dan maar hopen dat je de goede hoeveelheden gemixt had”, legt Ed uit. “Het beste koolhydraat dat er verkrijgbaar is heb ik nu in een oplaadsysteem gestopt, samen met de juiste dosering eiwitten”. Op Ed’s website vind je meer informatie over het product en de verkrijgbaarheid.

 

Wat voor supplementen zijn absoluut het minimum als ik train?
Vraag van Joost via de email.

“Er zijn zoveel supplementen dat ik ook af en toe niet meer wist wat ik nou wel of niet moest gebruiken. Ik kan niet zeggen dat er supplementen zijn die niet goed zijn, alles heeft zijn werking. Wel moet je voor jezelf bepalen aan welke supplementen je wat hebt. Sommige mensen stappen voor het eerst een sportschool binnen en ga na hun eerste training met een tas vol supplementen de sportschool weer uit. Vaak krijgen ze dan ook geen goed advies over wat ze kopen en combineren ze afslanksupplementen met shakes om aan te komen of zo. Maar om even op je vraag terug te komen, ik gebruik als basis multivitamines en aminozuren, dat is voor mij echt de basis. Daarnaast gebruik ik soms ook andere producten, maar dat ligt er aan wat ik extra nodig heb. In een opbouwfase bijvoorbeeld een goed wei-eiwit poeder en na de training mijn eigen merk shakes. Laat je in ieder geval goed adviseren over welke supplementen wat doen en welke je nodig hebt. Maar houd de multivitamines en aminozuren zeker als basis.

 

Met wat voor gewichten train je zoal? Ik weet dat je van zwaar trainen houdt, maar hoe zwaar is dat?
Vraag van Andy via email.

“Inderdaad houd ik enorm van zwaar trainen, maar ik moet wel zeggen dat het gewicht waarmee je traint niet een garantie is voor het resultaat. Het gaat vooral om hoe je een oefening doet en hoe je verder bezig bent met je sport. Met dat laatste bedoel ik of je genoeg rust neemt en goed eet. Vooral in mijn wedstrijdvoorbereiding train ik onwijs hard en zwaar, maar er zijn ook periodes dat ik lekker rustig aan doe om mijn lichaam wat meer rust te geven. Een afwisseling van training is echt belangrijk, je kunt niet altijd het maximale uit je lijf halen. Voor mij is het maximale om goed en verantwoord mee te trainen voor de legpress bijvoorbeeld 740 kg, squaten doe ik met 260 kg en de shoulderpress met 140 kg. Dat is voor mij in ieder geval lekker zwaar!”

Do you remember: Güzel Akgul
Bodybuilding in de echte wereld