Vragen & antwoorden 

Vragen & Antwoorden

Saturday 01 January 2005
109
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Beste Peter,

Het lijkt allemaal erg zinvol: die artikelen van jou en anderen over wat een atleet precies moet eten aan eiwitten, koolhydraten, vetten enz. Soms tot op de gram geadviseerd. Ik vind dit onzin en heb een heel andere methode: je moet bij het eten op je gevoel af gaan, net als bij het drinken. Immers als je dorst hebt, ga je water of sap drinken, als je honger hebt, weet je precies wat goed voor je is, dat geeft je lichaam aan: heb je trek in vlees of melkproducten dan moet je meer eiwitten eten, heb je trek in vet? Boter en olie, trek in koolhydraten: brood en suikers. Jullie zoeken de moeilijkste weg,. Mijn methode sluit aan bij de menselijke natuur: eten op gevoel, daar word je automatisch groot en sterk van.

Joris Antwerpen

 

Beste Joris,

Prachtig dat natuurlijke voedingskompas van jou. Klinkt erg plausibel. Jammer, maar
helaas, we raken ver uit de juiste koers. Als deze fysiologische theorie enige grond zou hebben, zaten we niet met het Macdonalds syndroom. De wereld is vergeven van mensen die gevoelsmatig hamburgers, friet, chips en candy bars eten. Ik blijf dus voorlopig vertrouwen op mijn eigen inzichten, die vaak tegen de ‘’natuurlijke’’ behoefte aan vet- en suikergeladen voer ingaan.

Groetjes Peter

 

 

Beste Peter,

Er verschijnen artikelen over trainen voor massa, voor kracht, voor uithoudingsvermogen... allemaal aparte schema’s, die in verschillende perioden getraind kunnen worden. Wat vind je echter van mijn methode: in een workout zowel trainen voor kracht, massa als uithoudingsvermogen. Ik doet dat zo: begin met een set van 30 reps die ik zo snel mogelijk uitvoer, dan iets verzwaren en een set tussen de 20 en 25 herhalingen, weer verzwaren zodat je maar 10 tot 15 reps kunt doen. En zo ga ik verder tot ik aan een gewicht ben waar mee ik nog maar één herhaling kan

maken. Zo train ik dus van aërobe conditie naar pure kracht in nog geen 2 uur.

Sjoerd Amsterdam

 

Beste Sjoerd,

Klinkt erg leuk en het kan, zij het met een aantal beperkingen. Streef je naar een status van algemene physical fitness, dan is deze methode prima. Wil je echter óf in krachtsport óf in duurdisciplines echt iets presteren. d.w.z meedraaien in de (sub)top, dan voldoen workouts van dit breedspectrum type niet. Waarom niet? Welnu, tijdens één enkele sessie geef je je lichaam verschillende groeiimpulsen, die voor wat betreft het effect (kracht, massa of duurvermogen) haaks op elkaar staan. Wanneer je duurbelasting samen met kracht- massatraining in één workout afwerkt, krijg je derhalve een tegengesteld effect: duurbelasting traint voornamelijk hartbloedsomloop, longen en lokale capilairisatie. Spiermassa zit in de weg bij duurinspanningen. Je kunt dit systeem met meer succes toepassen door de training voor kracht/massa en uithoudingsvermogen te scheiden. Verschillende workouts waar een aantal dagen tussen ligt. Ook dan zul je nooit de top kunnen bereiken in beide extremen. Dit doet mij denken aan een man van 44 die mij consulteerde: hij wilde in hetzelfde jaar zowel aan de marathon van New York deelnemen als aan de sterkste man van Nederland. Zeer ambitieus maar verwacht niet in één van de uitersten iets te bereiken. Er zal een keuze gemaakt moeten worden.

Train ze (anders)... Peter

Peter van der Zon
archief S&F 126
Vragen & Antwoorden
Vragen & Antwoorden