Bodybuilding 

Bodytalk: Juliette Bergmann

Saturday 01 January 2005
217
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Beste Juliette,

Allereerst wil ik je nog feliciteren met het winnen van de Ms. Olympia titel. Toen ik nog op de middelbare school zat was jij al mijn favoriet en wist ik dat je op een dag de Ms. Olympia titel zou gaan winnen. Ik heb een paar vragen over jouw training en dieet en ik hoop dat je die voor mij kunt beantwoorden. Allereerst, je dieet, je eet maar drie maaltijden per dag, neem je om dit aan te vullen nog extra supplementen of proteïne shakes? Mijn volgende vraag betreft je training, ik lees dat je veel aan cardio doet naast je gewichttraining, doe je dit direct na je training of later op de dag. Je traint ook maar vier sets per oefening - doe je hiervoor nog opwarm sets of zijn deze onderdeel van de vier sets? Hoeveel van de sets zijn dan daadwerkelijk trainingsets en train je elke set dan tot het uiterste. Als laatste vraag, ik ben een man, denk je dat ik nog andere oefeningen erbij moet doen zoals bijvoorbeeld trainen van de trapezius en onderarmen. Alvast bedankt voor je advies.

Kyle

 

 

Beste Kyle,
Ik kan zien dat je een bezoek hebt gebracht aan mijn website, mijn dank daarvoor en bedankt voor je felicitaties en je vertrouwen in mij gedurende al die jaren. Je zult op mijn site wel hebben gemerkt dat ik een beetje anders train en dieet dan de gemiddelde bodybuilder. Mijn advies wijkt daarom vaak iets af van wat ikzelf doe. Mijn advies is om de cardio na de gewichttraining te doen omdat cardio veel van je kracht vergt en die kracht heb je nodig voor je training. Ik zelf doe mijn cardio voor mijn training en vaak nog na de training een extra cardio sessie; van krachtverlies heb ik geen last. Opwarmen heb ik nog nooit gedaan, ik begin altijd gelijk met mijn topgewicht en doe daar minimaal acht reps mee. Als het lekker gaat dan doe ik dit voor alle vier mijn sets. Gaat het niet zo lekker, dan neem ik gewoon voor de volgende drie sets een lichter gewicht. Nu kan ik zonder opwarmen gelijk koud en wel aan mijn training beginnen, maar ik adviseer dit niet omdat niet iedereen hetzelfde is en ik waarschijnlijk een uitzondering ben. Meestal adviseer ik om bij de eerste set te kijken hoe sterk je die dag bent en het gewicht aan de hand van die eerste set op te bouwen. Wat betreft supplementen ben ik ook iets anders dan de gemiddelde. Ik gebruik eigenlijk alleen een goede multivitamine, veel vitamine C en als ik me op een wedstrijd voorbereid, doe ik daar nog extra st. Janskruid, OPC en groene thee capsules bij. Je ziet het geen shakes en dergelijke. Ik vind mijzelf op deze manier al gespierd genoeg worden en wanneer ik supplementeer ben ik in no time een zwaargewicht en met mijn lengte is dit niet handig. Ik zie wat mijn training betreft niet zoveel verschil voor mannen het enige verschil zal hem zitten in de hoeveelheid voeding.

Meer dan alleen spieren
Eten voor massa, de eerste stappen