Gezondheid 

Advanced Fitness: Sodium/potassium manipulatie

Saturday 01 January 2005
188
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

De vochtbalans rond de celwand wordt geregeld door de potassium balans binnen de cel en de sodium balans buiten de cel. Kalium werkt samen met natrium om de waterbalans in het lichaam te reguleren. Kalium trekt het vocht door de celwand heen de cellen binnen en natrium trekt het vocht naar buiten. Kalium normaliseert het hartritme en is onmisbaar voor het zenuwstelsel vanwege zijn rol in de overdracht van zenuwimpulsen (beweging van spieren).

Als je weken achtereen zoutarm zou gaan, verlaag je de potassium spiegel.

Verder helpt kalium bij de verwijdering van afvalstoffen uit het lichaam, het bevordert het denkvermogen en werkt bloeddrukverlagend. Een bodybuilder kan extra vocht in de spiercel trekken door de sodium/potassium balans te wijzigen. Je kunt dit doen door de sodium opname te verminderen en door potassium suppletie te vermeerderen. Als je echter te lang zoutarm gaat, zal het lichaam proberen de sodium/potassium balans te herstellen door potassium uit te scheiden om op die manier de balans tussen die twee mineralen te herstellen. Daarom moet je ook maar drie dagen voor de wedstrijd zoutarm eten. Als je dus weken achtereen zoutarm zou gaan, verlaag je de potassium spiegel.

Tijdens de laatste drie dagen voor de wedstrijd moet je potassium supplementen nemen bij het zoutarme dieet. (per 100 kg 99 mg 5x per dag) Belangrijk: potassium mag nooit op een nuchtere maag genomen worden. Het is fout om weinig te gaan drinken. Maar het vocht dat je inneemt tijdens het koolhydraatladen moet gedistilleerd zijn. Je eet immers zoutarm. De hoeveelheid vocht die je moet nemen is per persoon verschillend. Maar houd er rekening mee wanneer je grote hoeveelheden koolhydraten aan het laden bent. Je hebt 3 gram water per gram koolhydraten nodig om ze te kunnen transporteren naar de spiercel. Dus als je 400 gram koolhydraten (1600 cal.) eet moet je daarbij 1200 gram vocht over de dag verdeeld bij innemen.

 

 

Tekort of teveel

Bij een tekort aan kalium treden zenuw- en spierfunctie stoornissen op. Hierbij valt te denken aan hartritmestoornissen, spierslapte, spierzwakte en trage reflexen. Een kalium tekort kan optreden bij veel braken en of diarree (ook bij het gebruik van laxeermiddelen en bij plastabletten), bij een te laag bloedsuikergehalte (hypoglycemie), bij het gebruik van geneesmiddelen, bij grote verwondingen en verbrandingen, maar ook bij geestelijke en of lichamelijke spanningen. Een teveel aan kalium wordt meestal niet veroorzaakt door een te hoge opname, maar door een gebrekkige nierfunctie waardoor te weinig kalium wordt uitgescheiden. Teveel kalium veroorzaakt, net als te weinig, hartritmestoornissen. De kaliumopname wordt negatief beïnvloed door koffie, alcohol, (geraffineerde) suiker, een koolhydraatarm dieet en een te hoog zoutgebruik.

 

 

Producten met hoog kaliumgehalte  
   
Sesamzaad Peterselie
Linzen  Yoghurt
Erwten Karnemelk
Sojabonen Olijven
Zonnepitten Vijgen
Groene erwten Dadels
Bruine bonen Rogge
Witte bonen Tarwe
Pinda's Tarwekiemen
Appelstroop Zemelen
Cacao Gist
Aardappelen  Zeewier (kelp)
Tomaten Rozijnen
Waterkers Gedroogde vruchten
Spinazie Zwarte bessen
Postelein Bananen
Bladselderij Sinaasappelen
Photo by pixabay
archief S&F 126
Eten voor massa, de eerste stappen
Gyno door deca