Fitness 

Pure kracht

Saturday 01 January 2005
165
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Het project Pure Kracht heeft als belangrijkste doel om zo sterk mogelijk te worden in een periode van acht maanden. Maar hoe meet je nu of je daadwerkelijk sterker bent geworden? De sporters van Pure Kracht doen dit middels de drie powerliftoefeningen waarop ze de hele projectperiode een aantal keren getest zijn. Het trainingsprogramma van krachtsportspecialist Jim McCarthy bestaat niet alleen uit trainingsvormen die uitsluitend gericht zijn op deze drie onderdelen. Toch ligt de focus wel grotendeels op het powerliften. Voor de sporters van Pure Kracht was het powerliften bij aanvang van het project een sport die ze alleen maar kenden van naam. Nu hebben ze zelf alle powerliftkleding, weten ze hoe ze zwachtels moeten gebruiken, kennen ze de officiële NPB-regels en kunnen ze dankzij sportpsycholoog Rico Schuijers met stress voor een wedstrijd omgaan. Lees dan ook meer hierover in dit artikel.

Powerliftequipment

Een echte powerlifter heeft de beschikking over verschillende materialen waarmee hij of zij traint en aan wedstrijden deelneemt. Tijdens een ultieme krachtmeting in de vorm van een powerliftwedstrijd moet het materiaal natuurlijk voor meer dan 100% in orde zijn. De sporters van Pure Kracht zijn dan ook gaan trainen met een volledige powerliftequipment. Gaandeweg het trainingsprogramma werd er steeds meer getraind met een krachtriem, bandages en ook met een squat

suit en bankdrukshirt. Topsportcoördinator Henk Keizer en bondscoach Wim Wamsteeker leerden de zeven sporters de eerste beginselen van het trainen in vol ornaat. Het trainen in een volledige uitrusting vergt nu eenmaal een andere techniek dan wanneer je zonder een squatpak of bandages traint. Gewenning door training is dus een must. Maar het is daarnaast ook niet goed alleen maar met de betreffende kleding en materialen te trainen. Je spieren worden er eveneens een beetje lui van. Duidelijk is in ieder geval geworden dat goede schoenen, de riem, knie-en polsbandages en speciale kleding de tilprestaties verhogen én de kans op blessures verkleinen

NPB-reglement

Tijdens een officiële powerliftwedstrijd zijn er enkele kledingvoorschriften. Zo moet het lifters kostuum bestaan uit een ééndelig pak van rekbaar materiaal. Een standaard T-shirt of een ondersteunend T-shirt moet onder het lifters kostuum worden gedragen tijdens de uitvoering van de squat en het bankdrukken.

In de deadlift is het dragen van een shirt optioneel voor mannen. Voor vrouwen geldt dat er sowieso een T-shirt gedragen moet worden. Het T-shirt moet een ronde hals hebben en er mag geen zakje op zitten. Ook schoenen zijn verplicht, hieronder wordt verstaan: sportschoenen, trainingsschoenen, gymnastiekschoenen, powerliftingschoenen, gewichthefschoenen of deadlift slippers. Het dragen van pols- en kniebandages evenals het dragen van een riem is toegestaan, maar niet verplicht. Meer informatie over alle regels is te vinden op de NPB-site (www.powerliftingbond.nl) waar het powerliftreglement te vinden is.

Voordelen!

Bij het powerliften is een hoge spanning in je lijf een groot voordeel. Met bandages, riemen en speciale kleding wordt die extra spanning gerealiseerd. Met een squatsuit kan 10 tot 12% winst worden geboekt. Omdat het allemaal nogal ongemakkelijk zit, wordt het vlak voor een tilbeurt pas aangetrokken. ‘Alsof je het badpak van je kleine zusje aantrekt’ zo werd het gevoel getypeerd toen de Pure Kracht-sporters voor het eerst hun squatsuit aantrokken. Een voorname reden dat powerlifters gebruik maken van bandages is om hun gewrichten te beschermen. Nog een belangrijke reden is dat je spanning kunt opbouwen door het vastzetten met de bandages en je zo beter de techniek kunt aanhouden. Dit resulteert in het tillen van meer gewichten. Met een riem om kun je meer spanning in de romp opbouwen en daarmee is je romp sterker. Ook het risico van een blessure is daardoor minder groot. Zeker wanneer je met zware gewichten aan de gang gaat, is het van groot belang dat je stabiel staat. Daarvoor zijn je (squat)schoenen zeer belangrijk. Te vaak worden er in sportscholen hardloopschoenen met een dikke (air)zool gebruikt, waardoor rugblessures bij het squaten ontstaan. Sta je niet stabiel dan word je gedwongen van ‘boven’ te corrigeren en dat valt niet mee met een zwaar gewicht. Als je het helemaal optimaal wilt doen, dan kun je je ook een inlegzooltje laten aanmeten. Je squatschoenen kun je trouwens ook gebruiken voor het bankdrukken.

Nadelen?

Toch kleven er aan de genoemde voordelen ook wat nadeeltjes. De sporters ondervonden aan den lijve dat het nog een hele klus is om met de gewenste kleding en bandages te trainen. Stefan Hofman één van de deelnemers vertelt: “Het squatpak is echt ongelofelijk strak en kost enige moeite om aan te trekken. Daar zijn wel 1 tot 2 personen voor nodig. Het voordeel is wel dat het je lichaam verstevigt. We hebben onder leiding van Henk Keizer gesquat en gedeadlift met het pak. Ik kan je vertellen, als je aan het squaten bent met de combinatie pak en kniebanden, wil je maar één ding. Dat is om weer omhoog te mogen!” Ook Martijn Koevoets gaat helemaal mee in de reactie van zijn teammaatje: “Ik ben ook gelijk aan het oefenen geslagen met het omdoen van de kniebandages, nadat we ze gekregen hadden. Dat lukt me nu wel, alleen kan het nog strakker! Hoeveel pijn het ook doet of hoe ongemakkelijk het ook aan voelt: immers hoe strakker, hoe beter! Ik zag er in het begin wel een beetje tegen op om in de sportschool met het squatpak te trainen. Aangezien ik de enige ben die zo'n pak heeft. Dat is niet zo erg, maar om nu te zeggen dat het er uitziet is wat veel gezegd. Maar goed, ik wil toch zoveel mogelijk kilo's squatten en deadliften. Dit lukt met pak nu eenmaal wat beter en ik zal er toch goed mee moeten oefenen om in een wedstrijd te kunnen pieken.”

Goed of fout?

Naast dat er verschillende eisen worden gesteld aan de kleding en materialen van de powerlifters, zijn er vanzelfsprekend ook eisen aan een goede uitvoering van de drie powerliftonderdelen. We vroegen bondscoach Wim Wamsteeker naar vijf mogelijkheden waarop een squat, bankdrukbeurt of een deadlift afgekeurd kan worden.

Squat

1. Diepte niet goed.
2. Handen niet gesloten om het halter heen.  

3.Neergaande beweging bij het omhoog komen.

4. Niet gestrekt tot stand komen.
5. Teveel rollen van het halter over je rug.

Bankdrukken

1. Geen visuele stilstand op de borst. 

2. Ongelijke strekking van de armen. 

3. Billen van de bank.

4. Het bewegen van de voeten.

5. Eindigen met ongestrekte armen.

Deadlift

1. Halter naar beneden laten gaan voor het 'down' signaal.

2.Neergaande beweging in de opgaande beweging.

3. Tillen via de bovenbenen (thighriding)

4. Niet met gestrekte benen staan.

5. Niet rechtop staan.

 

Wilksformule

Wanneer je een goede beurt hebt gemaakt, is het natuurlijk interessant om te kijken wat je totale score is. Om deze score te berekenen en om een vergelijk te kunnen maken met andere powerlifters van verschillend gewicht is de Wilksformule bedacht. Deze formule werkt redelijk simpel en is uitgewerkt naar verhoudingen van het lichaam. Aan ieder lichaamsgewicht is een coëfficiënt gekoppeld (zie de Wilksformule op de website van Wim Wamsteeker: www.wimwam.nl). Deze coëfficiënt vermenigvuldig je met het totaal gewicht (= hoogste squatbeurt + hoogste bankdrukbeurt + hoogste deadliftbeurt) en dat geeft een eindsom, dus de getilde punten. En dan maar eens kijken wie de sterkste blijkt te zijn....

 

 

Gyno door deca
Omgaan met stress tijdens het sporten