Fitness  Bodybuilding 

De 10 tips van... Shebab Eldin!

Saturday 01 January 2005
198
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Voor deze editie van de 10 tips reisde Sport & Fitness af naar het zuiden van Nederland voor een “one on one” met Shehab Eldin: de 30 jarige in Roermond woonachtige Egyptenaar. “The magical Egyptian”, om maar even de bijnaam van zijn landgenoot uit de jaren 80 “Mohammed Makkawy”te gebruiken, was net terug van de Mr. Universe en stak in een bloedvorm. Op deze Universe behaalde onze goedlachse vriend een prachtige 3e plaats. Met maar liefst 107 kg was Shehab niet minder dan 8 kilo zwaarder dan tijdens zijn overwinning bij de Dutch Night in 2003. Dat deze 3e plaats wellicht nog niet het maximaal haalbare was werd tijdens het interview al snel duidelijk. Shehab traint hard en gaat enorm goed vooruit.

Die Mr. Universe titel is nog steeds een titel die Shehab wil winnen. Zijn uiteindelijke doel is echter om prof te worden. Op die weg wordt hij gesteund door zijn vrouw Monica die hem al jaren helpt met zijn poseerroutines. Dit zijn de tien tips van Shehab Eldin:

Tip 1

Allereerst wil ik benadrukken dat ik geloof in een volledige beweging. De zogenaamde Full range of motion. Ik maak elke herhaling van het begin tot het einde af. Geen half werk dus, maar de complete bewegingsuitslag maken. Banken, squatten en alle pulls zul je dus compleet moeten maken.

Tip 2

Eet elke 2 uur. Om echt groot te groeien zal je ook groot moeten eten. Om dan al die voedingsstoffen binnen te krijgen zal je al snel minimaal 6 keer per dag moeten eten.

De 2 uur is maar een richlijn, als je elke 2,5 uur eet dan ben je natuurlijk ook keurig bezig.

 

Tip 3

Ik geloof heilig in de aanvulling van je voeding door goede supplementen. Zelf gebruik ik BCAA’s, multivitaminen, vloeibare aminozuren, dat wordt sneller opgenomen en L-glutamine. Ik gebruik deze supplementen het hele jaar door. Hierin wijzig ik eigenlijk alleen de aminozuren wanneer ik aan een wedstrijdvoorbereiding bezig ben. Dan kies ik namelijk uitsluitend voor vloeibare aminozuren om de reden zoals hierboven genoemd.

Deze amino’s mix ik dan door mijn eiwitten en mijn glutamine heen. Zo weet ik namelijk zeker dat ik voldoende binnen krijg. De amino’s zou ik sowieso na de training pakken zodat je in ieder geval voldoende binnen krijgt voor een goed herstel.

Tip 4

Er is een eenvoudige formule om te berekenen hoeveel eiwitten je moet binnen krijgen. Neem daarvoor in de offseason 2,5 gram eiwit per dag per kg vetvrije spiermassa. In de wedstrijdfase adviseer ik 4 gram eiwit per kg vetvrije spiermassa per dag.

Tip 5

Tip voor het eten, nooit cheaten. Daarmee houdt je namelijk alleen jezelf voor de gek. Regelmaat is belangrijk, dus gewoon netjes eten, elke dag. Eigenlijk eet ik zelf ook altijd goed, ik ben ook geen liefhebber van friet of zo dus dat is misschien een voordeel.

Tip 6

Stretchen voor de training. Zeker een tip die ik je kan geven. Dat doe je om je aanhechtingen op te warmen voor de trainingsinspanningen. Wanneer je spieren namelijk sterker worden, en je te snel op een hoog gewicht je setjes wil afwerken, dan ligt een blessure op de loer. Sportmassage is een aanrader, één maal in de week zou het minimum moeten zijn. Dit doe je om je lichaam te helpen in de afvoer van je afvalstoffen en het bevorderen van je herstel na de training.

Tip 7

Verlies je doel niet uit het oog. Het klinkt zo eenvoudig, blijf gefocust. Wanneer je in jezelf ten doel stelt iets te bereiken, ga er dan ook volledig voor. Ik heb zelf aan de lijve onder vonden hoe een teleurstelling afbreuk kan doen aan je grotere doel. Hoe moeilijk het dan ook kan zijn in zulke situaties, concentreer je op je doel en ga gewoon door.

Tip 8

In het verlengde hiervan wil ik als tip meegeven, op het moment dat je binnenstapt in de sportschool, leg alle stress naast je neer. Wanneer je zorgen hebt en je deze niet van je af kan zetten terwijl je zou moeten trainen, dan werkt het niet. Je moet er met je kop bij zijn, blijf geconcentreerd.

Tip 9

Wanneer je dan toch merkt dat je motivatie op een bepaalde dag ver te zoeken is, probeer dan jezelf op te peppen. Voor mij persoonlijk is dat een motiverende bodybuildingvideo. Video’s zetten me weer terug op de rails als ik het even niet meer zo zie zitten.

Tip 10

Als laatste tip wil ik je meegeven wat ik in de loop der jaren zelf heb geleerd. Realiseer je dat je om te groeien niet lang moet trainen, maar je wel intensief. Dan bedoel ik dus de rusttijd tussen de sets, maar ook zoals ik al noemde de complete beweging. Als je op deze manier leert te trainen dan zal je al snel zien wat het verschil is tussen trainen en goed trainen.

De techniek van het kniebuigen deel 1
Do you remember...Giuseppe Deiana