Vragen & antwoorden 

vragen & Antwoorden

Tuesday 01 March 2005
120
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Beste Peter,

Ik ben een fanatieke fitness vrouw en wil graag wat meer spieren opbouwen en sterker worden, maar vooral ook niet te vet. Nu heb ik eens gelezen dat er ideale maten bestaan. Dat een vrouw pas volkomen symmetrisch is, wanneer zij aan die normen voldoet. Het gaat dan speciaal om verhoudingen tussen spiergroepen. Zo zou de verhouding borstomvang taille precies 3:2 moeten zijn en moet de omvang van de benen bij elkaar opgeteld hetzelfde zijn als de borstomvang. Is dit waar? Ik voldoe lang niet aan die eisen.

Cristel Zwolle

Beste Cristel,

Ik herinner mij nog ooit eens een tabel van ideale verhoudingen te hebben gezien. Joe Weider was de bedenker. Ik ben in de praktijk nog nooit één atleet of atlete tegengekomen, die precies aan Joe’s normen voldeed. Ware het zo simpel, dan zouden we helemaal geen symmetrie jurering bij bodybuildingwedstrijden meer hoeven te hebben. Een meetlint volstaat. Natuurlijk moeten de verhoudingen in proportie zijn. Een borstomvang van 100 cm en benen die bij elkaar opgeteld op 70 blijven hangen zijn niet in harmonie, evenmin als een verhouding borst/taille van 3:3. Je moet dus niet zozeer denken in absolute maten als wel in trajecten.

Symmetrische groet, Peter

 

Beste Peter,

Ik heb een vraag over het bankdrukken. Je hoort verschillende wijsheden. Zo zegt de een dat je je borstspieren pas volledig kunt trainen als je zowel, vlakke, decline als incline presses doet. Bovendien zou je de stang op verschillende breedtes moeten vastpakken. Midden, smal, greep of wijde greep. Ik kom dan alleen al voor bench press op zo’n 25 sets borst. En dan moet ik nog pec-decks en cable fly’s doen. Wordt dat allemaal niet teveel zodat ik niet genoeg herstel?

Martin Donkers, Apeldoorn

 

Beste Martin,

Vijfentwintig sets bank? Zevenentwintig om precies te zijn (3 x 3 x 3). In dit verband wil ik je verwijzen naar een artikel in het tijdschrift Krachttraining. Effecten van variaties bij het bankdrukken, door Tom Bruijnen. Je hoeft overigens absoluut niet in elke borst-sessie alle varianten van de benchpress af te werken. Je raakt dan eerder overtraind dan dat je vooruitgang boekt. Mocht een bepaald deel van je pecs achterblijven dan kun je wat accenten invullen: incline press voor bovenborst, smalle greep voor het lager gesitueerde borstbeengedeelte. Parallel bar dips is overigens een veel geschikter oefening voor het onderste segment van je pecs. Decline presses raad ik af voor iedereen boven de 30. De druk in je schedel loopt hoog op en bij daarvoor gevoelige individuen kan dat resulteren in een hersenbloeding

Succes!
Peter

Peter van der Zon
archief S&F 127
Vragen & Antwoorden
vragen & Antwoorden - bio ritme