Vragen & antwoorden 

vragen & Antwoorden - bio ritme

Tuesday 01 March 2005
151
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Geachte Heer van der Zon,

Wat denkt u van de volgende bewering: de mens leeft in een bio ritme en bepaalde uren van de dag presteert hij beter dan op andere uren. Ik heb zelf gemerkt dat toen ik mijn work out verschoof van vier uur ’s middags naar tien uur ’s morgens, ik ongeveer 10% minder gewicht kon verwerken en daar nog minder reps. mee kon maken en veel eerder vermoeid was. Bovendien duurde het ook langer voor ik mijn energie weer terug had. Ik vond het eigenlijk onzin. Je bent toch dezelfde om 10 uur in de ochtend als om vier uur ’s middags? Klopt dat nu van dat ritme of niet?

Achmed Jilmaz Den Bosch

 

Geachte Heer Jilmaz,

U hebt in grote lijnen gelijk. Uit onderzoek lijkt naar voren te komen dat mensen ’s middags om 14.00 uur beter zijn in het oplossen van problemen, om 17.00 uur het best fysiek presteren, dat 21.00 uur de ideale tijd zou zijn voor sex en drie uur ’s nachts voor het verrichten van handelingen die een fijne motoriek vereisen. Een goede raad: neem deze cijfers niet al te letterlijk. Er speelt namelijk nog iets anders mee: het persoonlijke bioritme. Wanneer jij gewend bent om 7 uur ’s morgens op te staan, dan zul je na verloop van tijd ook zonder wekker om 7 uur wakker worden. Hetzelfde geldt voor eten, slapen en andere activiteiten. Wie maandenlang altijd om vier uur ’s middags traint en dan ineens overschakelt naar work outs om zeven uur in de ochtend, zal altijd minder presteren... althans in het begin... na verloop van weken tot maanden heb je als het ware een nieuw trainingstijdstip ingeprogrammeerd. Schakel je dan over van 7 uur ’s morgens naar vier uur ’s middags, zul je aanvankelijk opnieuw een kleine terugval vertonen.

Groeten, Peter

 

 

Peter van der Zon
archief S&F 127
vragen & Antwoorden
vragen & Antwoorden