Fitness 

Krachttraining, een anatomische benadering: Stiff Legged Deadlift

woensdag 20 september 2017
192
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Stiff Legged Deadlift

Ga met de voeten op heupbreedte staan en richt uw gezicht naar het halter, die op de grond ligt.

  • Adem in, buig –met rechte rug- het bovenlichaam naar voren en houd indien mogelijk uw benen gestrekt;

  • Pak het halter met de duimen naar binnen vast en breng het bovenlichaam in horizontale positie.Houd de rug steeds goed recht. Adem aan het eind van de beweging uit;

  • Kom terug in uitgangspositie –maar leg het halter niet neer- en herhaal de oefening.

 

 

 

Let erop dat u nooit uw rug kromt.
Met deze oefening traint u de ruggengraatspieren, de diepliggende spieren langs de wervelkolom, die tot voornaamste taak het oprichten van de wervelkolom hebben. Als u het bovenlichaam opricht (tijdens de kanteling van het bekken), komen ook de grote bilspieren en de ischiocrurale spier met uitzonderng van het korte hoofd van de tweehoofdige dijspier) in actie.


Opmerking

Als u deze oefening met lichte gewichten uitvoert, kunt u haar beschouwen als een stretchoefening voor de ischiocrurale spieren (tussen zitbeen en scheenbeen). Hoe zwaarder de gewichten, hoe meer de grote bilspieren het overnemen van de achterste beenspieren om het bekken op te heffen.

 

Literatuur

“Krachttraining een anatomische benadering” is een boek van Frédéric Delavier en wordt in Nederland uitgegeven door Forte Uitgevers. Het boek is via de boekhandel verkrijgbaar.

Frédéric Delavier
Photo credit: ExtensivelyReviewed via Foter.com / CC BY
archief S&F 127
Sportspecific: Sport en Krachttraining, Machines of vrije gewichten?
Sportscience: Een nieuwe kijk op ‘spierballen’