Gezondheid  Voeding 

Advanced Fitness: Suikers

Tuesday 12 December 2017
468
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

De hedendaagse gezondheidsproblemen zijn niet alleen het gevolg van een toegenomen suikerconsumptie, maar ook die van geraffineerde zetmeelprodukten, omdat zetmeel immers ook een vorm van suiker is. Zetmeel bestaat uit een reeks lange suikermoleculen, die door ons spijsverteringsstelsel weer worden afgebroken naar enkelvoudige suikers zoals glucose. Zo eindigen alle koolhydraten zoals suiker, brood, aardappelen, maïs, rijst of pasta als glucose.

Bij voeding met veel suikers en zetmeel (wat in onze spijsverteringsorganen onmiddellijk in suiker wordt omgezet om het te kunnen opnemen) moet het lichaam veel insuline produceren om die lading suikers aan te kunnen. Het is bekend dat constant hoge concentraties aan insuline het systeem beschadigen, waardoor cellen insuline resistent worden. Terwijl die resistentie zich ontwikkelt, vereist de taak om de bloedsuikerspiegel te normaliseren steeds meer insuline en begint er een negatieve cirkel te ontstaan. 80% van alle volwassenen maken te veel insuline aan als gevolg van het over eten aan koolhydraten.

Omdat in de laatste jaren iedereen massaal meer koolhydraten en minder vet is gaan eten, is het niet vreemd dat welzijnsziekten enorm zijn toegenomen. Sommige voedingsmiddelen leiden tot een snellere stijging van de bloedsuikerspiegel dan andere.

Dit wordt uitgedrukt in de glycemische index. Het probleem met de glycemische index is dat mensen zelden of nooit 1 enkel voedingsmiddel eten, maar meestal 2 of meer voedingsmiddelen met elkaar combineren. Behalve meer suiker, is men ook veel meer fructose gaan eten omdat de voedingsmiddelen industrie de laatste tijd is overgestapt van sucrose naar fructose omdat dat goedkoper en zoeter blijkt te zijn. Dit is erg belangrijk omdat fructose een belangrijke rol blijkt te spelen in de productie van vet. Sommige mensen suggereren dat fructose goed zou zijn voor diabetici omdat het geen insuline piek veroorzaakt.

Helaas is aangetoond dat fructose desondanks op andere wijze insulineresistentie veroorzaakt (en bij proefdieren is het zelfs de geijkte methode om insuline resistentie op te wekken). Insuline is een opslaghormoon, dat brandstof (suiker) opslaat voor later gebruik. Een hoge concentratie aan insuline is voor cellen het teken om vet op te slaan en niet voor gebruik vrij te geven. Om het opgeslagen vet weer de vetcel uit te loodsen en voor energie te gebruiken moet het insulineniveau omlaag. Om de hoeveelheid insuline te doen verminderen, moet het lichaam insuline-gevoeliger worden en moet de werking van de insulinereceptor verbeterd worden.

De enige effectieve manier waarop dit doel bereikt kan worden is om minder koolhydraten te eten en meer aan lichaamsbeweging te doen.

Photo by Sabrina_Ripke_Fotografie on pixabay
archief S&F 127
Eten voor massa: De volgende stappen
Segaloff-steroïden: huiveringwekkende anabolen met toekomst