Bodybuilding 

Bodytalk: Juliette Bergmann

Tuesday 01 March 2005
193
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Hallo Juliette,

Ik heb jouw artikel gelezen in de Sport & Fitness november/december-editie en ik heb een vraag. Ik train ook al een aantal jaren cardio elke dag en 2x per week bodypump en heb een dieet waar ik ‘s morgens 40 gram Brinta en 40 gr havermout eet met een schep eiwitpoeder, daarna 2x brood met sla en 50 gr kalkoen, daarna broccoli met kip, daarna 2x brood met 3 eiwitten, broccoli met vis en als laatst 11 gr vis of kalkoen.

Drie maal per week eet ik 6 pinda‘s en 75 gr paling/makreel of zalm. Ik heb een vetpercentage van 34 % en weeg 72 kg bij een lengte van 1.68. Kun je mij vertellen wat ik fout doe want ik schijn niet in percentage omlaag te gaan. Ik train ook 1x in de zaal met gewichten 3x15 herhalingen. Wat is volgens jou de grootste fout die vrouwen die willen afvallen maken? Hoe sta je tegenover koolhydraten en fruit? Ik hoop dat je mij kunt helpen.

Groeten, Joyce

Beste Joyce,

Helaas moet ik je zeggen dat, met jouw vetpercentage, je alles fout doet wat maar fout kan. Als degene die dit advies heeft gegeven pretendeert hiervoor opgeleid te zijn, dan mag je uit mijn naam zeggen dat hij/zij maar beter terug naar school kan gaan. Het kan ook zijn dat een en ander van het Internet is gehaald, maar dan heeft hij/zij de klok horen luiden maar weet alleen niet waar de klepel hangt. Allereerst je voeding; op zich zijn de producten niet verkeerd, maar de hoeveelheden zou ik veranderen en het brood er uitgooien. Allereerst ’s morgens: waarom 40 gram Brinta en 40 gram havermout, dat is wel 80 gram bij elkaar en dan ook nog een schep eiwitpoeder, het lijkt alsof alles er maar in gepropt is. Wat het zou moeten zijn is 40 gram Brinta of havermout met water of magere melk en een paar eiwitten, of als je daar geen trek in hebt een schep eiwitpoeder door de brinta of havermout, hier spaar je al zo’n 400 calorieën. Maar in jouw geval zou ik ’s morgens, tot je vetpercentage lager is, magere kwark of magere yoghurt, ongeveer 350 gram, nemen met wat naturel muesli zonder suiker erdoorheen of gewoon een eiwit omelet met ham of rosbief. De broccoli met kip (150 gram) is prima als middagmaaltijd, maar een tweede middagmaaltijd is niet nodig. Eventueel zou je als je erge trek krijgt een paar hardgekookte eieren kunnen eten, zonder eigeel, of gewoon een eiwitomelet met wat groente er door heen met een paar watercrackers. Als avondmaaltijd zou ik vis (200 gram) en het maakt dan niet uit of dit magere of vette vis is of kip (150 gram) of kalkoen (150 gram) of biefstuk (150 gram) met broccoli nemen. Na de laatste maaltijd niet meer eten! Wat je training betreft maak jij de fout die de meeste vrouwen maken namelijk teveel cardio, aerobic en geen echte gewichttraining. Als je traint zoals jij doet dan val je op den duur wel af als je minder eet, maar je vetpercentage wordt hoger en je wordt slap omdat je spiermassa verdwijnt. Het is algemeen bekend dat ik het niet zo heb op aerobics, bodypump, spinning en al dat soort tijdverdrijf. Als je het leuk vindt om te doen, prima, maar als je het doet om vet te verliezen dan kun je je energie beter in het hangen aan de gewichten steken. Op mijn website www.juliettebergmann.com staat een trainingsschema wat ik zelf al zo’n 25 jaar gebruik. Ik raad aan om dat eens te proberen en daarnaast alleen de cardio te doen, bijvoorbeeld 45 minuten op de loopband, fiets of mijn favoriet de crosstrainer, na je gewichttraining. Wat betreft koolhydraten en fruit, deze zijn voor mij hetzelfde. In fruit zit weliswaar natuurlijke suiker, maar voor mij is suiker suiker of dit nu geraffineerd is of natuurlijk. Ik ben zelf niet zo’n fruiteter maar als jij dat wel bent dan raad ik aan om je te beperken tot aardbeien, kersen of meloen. Je moet ook altijd onthouden dat als je een bepaalde hoeveelheid calorieën eet, je daar ook een bepaalde hoeveelheid energie verbruik tegenover moet zetten. Dus meer energie verbruiken dan het aantal calorieën die je tot je neemt zorgt dat je afvalt. De grootste fout die vrouwen maken als ze willen afvallen is dat ze denken dat je dit met alleen cardio, lichte training en aerobics zoals jij doet, kunt bereiken. Ze denken dat ze spieren krijgen als ze zwaar trainen, maar niets is minder waar want je hebt spieren nodig om meer energie te verbruiken waardoor je uiteindelijk vet verliest. Alleen gewicht verliezen zegt niets, je moet vet verliezen. Gespierd worden zoals ik of andere bodybuilders(sters), daar heb je aanleg voor nodig, jaren training, een uitgebalanceerd dieet en een enorme discipline.

Pure kracht: Krachttoename van meer dan 1000 kg voor Pure Kracht sporters !!!
Questions & Answers: Opleiding Personal Training en Massa schema