Vragen & antwoorden 

Questions & Answers: Grote Schouders

Tuesday 01 March 2005
106
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Beste Robbert,

Ik wil mijn schouders graag wat groter krijgen om de proporties van mijn lichaam te verbeteren. Welke oefeningen adviseer jij?

Anton

 

Beste Anton,

 

Meer massa in je schouders creëer je door zware gewichten boven je hoofd te drukken. Het liefst doe ik drukoefeningen staande. Mijn favorieten zijn de Military Press en de Push Press. Bij beide oefeningen druk je een halter van de voorkant van je schouders boven je hoofd. Bij de Military Press hou je de benen stil en druk je alleen met je schouders. Bij de Push Press maak je een hup vanuit je benen, om de halter flink wat vaart mee te geven. Druk de halter uit tot je armen helemaal gestrekt zijn. De halter moet een beetje achter je hoofd uitkomen. Laat de halter heel rustig in twee volle seconden zakken en ram het gewicht weer naar boven. Hou het aantal herhalingen laag, tussen de drie en vijf en doe minimaal vijf sets. Rust niet langer dan 60 seconden tussen de sets. Train je schouders twee keer per week met één van deze twee zware oefeningen. Werk er naar toe om deze oefeningen met je eigen lichaamsgewicht te kunnen doen.

Door zwaar te bankdrukken en schuindrukken, pak je de schouders ook flink aan, dus hou daar rekening mee in je schema. Een goede aanvullende oefening op het zware werk is de Shoulder Combo. Eerst tien reps side raise, meteen tien reps front raise, dan meteen tien reps bent over raise en als laatste tien reps dumbell upright row. Alles met dezelfde twee dumbells. Twee Shoulder Combo’s en je schouders zijn geroosterde toast! Hou er rekening mee dat je over enkele maanden niet meer in je kleren past!

 

Train ze,

Robbert.

By English: Cpl. Scott Schmidt [Public domain], via Wikimedia Commons
archief S&F 127
Questions & Answers: Opleiding Personal Training en Massa schema
Questions & Answers: Afval tip nummer één.