Bodybuilding 

De 10 tips van...Sammi Ben Otman

Tuesday 01 March 2005
173
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Voor diegene die in de laatste paar jaar ondergedoken heeft gezeten, diep geslapen heeft of op een andere manier niet weet wie Sammi Ben Otman is, even een geheugen opfrissertje. Sammi kwam, zag en overwon vanuit het niets in Delfzijl. Hiermee kwalificeerde hij zich voor de Holland waar hij in 2002 voor het eerst aan mee deed. Hij won direct en was in één klap doorgebroken. In het najaar van datzelfde jaar verscheen hij weer sterk verbeterd op de Night waar hij maar nipt verloor van Paul Lans. Na een aantal internationale wedstrijden die niet allemaal even goed bevielen, en de wisseling van Gym hervond Sammi zich onder de vleugels van Peter Kneteman.

 

Velen hadden de overtuiging dat Sammi nooit meer in zijn topshape van 2002 het wedstrijdpodium zou betreden, maar onlangs bleek hoe lelijk iedereen zich daarin vergiste. Op zeer overtuigende wijze won Sammi de Amateur Grand Prix in Amsterdam. Daarbij liet hij de gehele Nederlandse top achter zich. Vervolgens stond hij spetterdroog te stralen in het internationale veld van Profs op diezelfde dag. Sammi werd 9e in dit veld en liet internationals als Tommi Thorvilson en Giovanni Thompson achter zich. Met deze Amateur Grand Prix, en vervolgens de Pro-Grand Prix nog vers in het geheugen, was het voor de hand liggend om onze nieuwste Nederlandse prof, Sammi Ben Otman eens te benaderen voor enkele adviezen aan de lezers. Want met zijn goede prestaties op de hierboven genoemde wedstrijden nog helder op ons netvlies gebrand, is de redactie van Sport&Fitness vast niet de enige die benieuwd is naar Sammi’s geheimen. Of hij alle geheimen prijs geeft valt natuurlijk te bezien, maar we hebben wel 10 tips voor je, met de groeten van Sammi.

Tip 1

Ik zou willen beginnen met het advies te zoeken naar een vaste trainingsmaat. Iemand die naar je luistert, je doelen kent en je verder helpt op je zoektocht naar de beste wijze van trainen en voorbereiden. Het is niet alleen je trainingsmaat, ook ná de training zou het je maatje moeten zijn. Wees eerlijk en praat met elkaar, deel je ervaringen en bouw verder aan de optimale samenwerking op weg naar je doelen en die van je maat.

Tip 2

Leer in de eerste jaren dat je traint alles wat er qua voeding en training te leren valt. Hetzelfde geldt voor supplementen. Er is zoveel op de markt, dat je daar erg veel over kunt leren. Vaak zie ik jonge sporters veel te snel naar andere middelen dan supplementen grijpen .Als je ze dan vraagt wat bijvoorbeeld de werking is van glutamine, dan weten ze het niet. Dat vind ik heel erg slecht. Zorg maar dat je overal genoeg vanaf weet, dan ben je al weer een stuk verder. Indien je training, je voeding en je suppletie niet in orde zijn, dan zou je eigenlijk ook niet naar iets anders moeten grijpen denk ik. Je benut dan niet je maximale potentieel en dat is jammer.

Tip 3

Tempo in de training. Zowel de bewegingsuitslag, maar zeker ook het trainingstempo en de rust tussen je sets bepalen de intensiteit waarmee de spier getraind wordt. Intensiteit is vreselijk belangrijk. Een training met middelmatige gewichten maar een hoge intensiteit kan veel effectiever zijn dan een training met grotere gewichten, maar waar geen tempo in zit. Zorg door een hoge intensiteit dus voor een goede pomp, en voel wat je doet in je spier.

 

Tip 4

Let op de correcte uitvoering van de oefening. Leer je oefening goed aan, en kijk niet direct naar het gewicht. Als je de oefening goed uitvoert dan bouw je ook spierkwaliteit op. Eigenlijk zou je per oefening moeten onderzoeken wat er exact gebeurt in die spier. Waar staat er maximale spanning op je spier, en waar ontspant hij. Zo kan je de oefening maximaal uitvoeren en dat komt de intensiteit weer ten goede. Ook al betekent het dat je moet zakken in je gewichten, als je zorgt dat je correct traint, heb je op de lange termijn beter ontwikkelde spieren met meer kwaliteit.

Tip 5

Train tot het uiterste. Wees niet tevreden met een halve pomp, maar zoek naar je ultieme pomp. Als je de hierboven genoemde tips toepast, dan zal je merken dat de pomp beter wordt, maar speel daar ook mee. Streef elke training weer naar dat juiste gevoel in je spier. Wees daarbij niet te lief voor jezelf. Spieren opbouwen kost een hele hoge inspanning, je krijgt niets cadeau in deze sport. Hard trainen kan betekenen dat je die laatste reps door moet bijten, maar realiseer je dat dit noodzakelijk is.

Tip 6

Train naar gelang je spier behoefte. Niets staat vast tijdens een training. Er zijn voor elke spiergroep zoveel oefeningen, dus varieer hierin.

Laat je spier niet wennen aan je trainingen. Gooi het op zijn tijd om. Deze ommekeer in je trainingspatroon kan weer zorgen voor een totaal nieuwe impuls naar je spieren. Bijvoorbeeld benen. Ik train soms een poosje geen frontsquats, ik ga me dan bijvoorbeeld een periode bezighouden met legpresses en hacksquats. Als ik dan na een tijdje weer ga frontsquatten dan voelt het weer helemaal nieuw aan. Mijn spieren zijn niet meer gewend, en daar zit het hem nu net in. Wanneer je keer op keer dezelfde wijze van training aan je spieren voorschotelt, dan wennen je spieren hieraan. De prikkeling die moet leiden tot nieuwe spierwinst wordt minder en je traint op de automatische piloot. Omdat ook je pomp minder wordt is dat een signaal dat je eens wat anders zou kunnen doen. Experimenteer hier eens mee en wijzig eens wat oefeningen in je routine.

Tip 7

Luister naar je lichaam als je signalen krijgt van overbelasting. Pak voldoende rust na je workouts. Zowel mentaal (de angst om met pijn te trainen) als lichamelijk moet je de kans en tijd nemen om bij te komen na een intensieve training. Die angst om te trainen tegen een blessure aan herken je misschien wel. Ik bedoel daarmee het moment dat je ergens in je lijf een pijntje voelt. Je moet eigenlijk trainen en voelt je niet optimaal. Dan kan je gaan trainen, en met een verkeerde houding de pijn vermijden, maar dan heb je weer kans op blessures in andere spiergroepen. Mijn advies in dat geval is om gewoon te luisteren naar het signaal van je lichaam. Pijn zonder dat je er een directe aanleiding voor hebt is niet normaal. Het zou voor jou een teken moeten zijn om rust te pakken en wellicht eens een sportmasseur te bezoeken. Deze kan je helpen bij je herstel wat gecombineerd zou kunnen worden met rust.

 

Tip 8

Ik had het al even over supplementen. In de laatste wedstrijdvoorbereiding gebruikte ik glutamine, 50 gram per dag maar liefst. Men adviseerde me 15 gram, maar op een film waarin Claude Croulx meedeed, dit was "the battle for gold" zag ik dat hij 50 gram pakte. Dat probeerde ik ook deze keer en het ging geweldig. Natuurlijk is het makkelijk als je zoals ikzelf een sponsor hebt, maar ik ben wel overtuigd van de werking ervan. Ik bepaalde zelf dat ik die 50 gram ging proberen, en het pakte erg goed uit. Zo kan je dus, als je wel je kop er bij gebruikt, eens wat uit proberen met supplementen. Als iets voor jou werkt, kun je daar maar op een manier achter komen; het uitproberen! Zelf gebruik ik dus onder andere Glutamine, BCAA en creatine, maar bepaal zelf waar jij op reageert, er is immers zoveel te krijgen, en zoveel te proberen. Zoek naar wat prettig werkt voor jou, verdiep je in jouw sport, zodat je jouw lichaam maximaal kunt ondersteunen met goede supplementen.

Tip 9

Zorg dat je na een periode van wedstrijdvoorbereiding even de tijd pakt voor andere zaken. Ik heb al aan een aantal dagen voldoende maar in die dagen laat ik alles los. Geen eetpatroon, geen training, geen gewichten. Lekker even genieten. Dat kan ik iedere atleet aanraden. Daarna kan je weer volledig opgeladen aan de bak, maar die ontspanning doet je vast goed.

Tip 10

Stimuleer elkaar in het bereiken van je doelstelling. Niet alleen je maatje, maar ook anderen in de sportschool. Niet iedereen heeft de zelfde doelen, maar we zijn wel gezamenlijk aan het builden aan ons lichaam, dus help elkaar daarbij waar je kunt. Dit kan door elkaar te helpen, stimuleren, uitleggen en ondersteunen in moeilijke periodes. Mij geeft dat een hoop voldoening.

Pure Power: De techniek van het kniebuigen deel 2
Do you remember...Trijntje Medema