Anabolen 

Behind the scenes: Building Muscle through Science

Sunday 01 May 2005
106
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

De komende edities zullen we een aantal bedrijven benaderen om het gezicht achter de advertenties in ons blad aan jullie te presenteren. Wat namelijk niet vergeten mag worden is dat er achter elk bedrijf een filosofie zit, en een doel waarnaar dit bedrijf wil streven.

 Zo kwam ik als eerste over de vloer bij BMS. Dit in Enschede gevestigde bedrijf heeft een opvallend innovatieve insteek en levert rechtstreeks aan de consument, aan jou dus.

Het is een bedrijf met aan het roer Michael Bodingbauer. Michael heeft zelf jaren in de krachtsport gezeten, en probeert ook nu nog een paar keer in de week de ijzers zelf ter hand te nemen. Ook bezoekt hij nog met veel plezier een wedstrijd of een beurs. Michael vertelt me vervolgens vol enthousiasme over “zijn” bedrijf dat zich kenmerkt als een bedrijf wat investeert in de ontwikkeling van nieuwe en betere producten.

Plotselinge verandering

Nog maar een paar jaar geleden werd de weg naar meer spiermassa en minder lichaamsvet voornamelijk gekenmerkt door harde training, juiste voeding, voldoende ontspanning en een evenredig gemotiveerde instelling van het individu. Het gebruik van aanvullende preparaten speelde tot op dat moment meestal een ondergeschikte rol. Welke ambitieuze krachtsportatleet probeerde niet zijn voeding te verrijken door het gebruik van proteïnepoeders, weightgainers, aminozuren en vitaminepreparaten? Ook al is het doorgaans zinvol zulke producten regelmatig tot je te nemen – alleen al vanuit het oogpunt dat de dagelijkse inname van grote hoeveelheden voeding, zoals vereist voor de bodybuilder, zonder de consumptie van hooggeconcentreerde dranken met voedingsstoffen nauwelijks doenlijk zou zijn – dan ontbreken toch nog wel zogenaamde geïsoleerd werkende preparaten, die op dezelfde manier als anabole steroïden de spiergroei en de vetafbouw rechtstreeks bevorderen.

Dit verwaarloosde bestaan van aanvullende voedingspreparaten onderging in augustus ‘96 een plotse verandering toen verschillende producenten zich gingen verdiepen in deze aanvullende preparaten. Een van de eersten was de firma MB die de prestatieverhogende eigenschappen van creatine bekend maakte in Nederland en België. Voor het eerst lukte het een sportvoedingsfirma een product te vervaardigen dat al na enkele dagen tot duidelijke kracht- en spiertoename leidde. Creatine was als het ware het startsignaal voor een zich bijna letterlijk van de ene nacht op de andere veranderende sportvoedingsbranche. Andere uiterst werkzame speciale preparaten voor de spieropbouw en vetafbouw volgden: vanadylsulfaat, HMB, tribulus, creatine met transportsysteem matrix, glutamine met transportsysteem matrix, enegiedrinks (b. v. Power Booster) enz. Dit zijn intussen wijdverbreide producten, die allemaal door de firma MB in de Nederlandse en Belgische bodybuildingruimtes werden geïntroduceerd.

Vitargo®

Op basis van onder meer deze ontwikkeling en het feit dat steeds meer gerenommeerde firma’s die actief zijn op het gebied van sportvoedingsmiddelen een aanzienlijk deel van hun budget investeren in productonderzoek, is het in de laatste jaren gelukt om de kloof tussen sportvoedingspreparaten en anabole steroïden voor een groot deel te overbruggen. Door een juiste combinatie van verschillende sportvoedingspreparaten is het tegenwoordig mogelijk de spieropbouw en vetafbouw bij bodybuilders zodanig te stimuleren als men tot op heden alleen kende uit ervaringen met het gebruik van anabole steroïden. De wellicht belangrijkste en voor de bodybuilding meest richtinggevende nieuwigheid, die door MB werd gepresenteerd aan bodybuildend Nederland, is de ontdekking van Vitargo®. De Firma MB is met recht trots de eerste in Nederland te zijn die de voordelen van deze revolutionaire en unieke substantie onder ogen brengt. Vitargo® definiëert namelijk niet alleen het begrip creatine opnieuw, maar het verleent ook aan energie leverende sportvoedingsproducten een andere, tot op heden niet gekende dimensie. Vitargo® werd door Zweedse wetenschappers eigenlijk speciaal voor eliteatleten ontwikkeld, het is geoctrooieerd, klinisch getest en zijn bijzondere werking is wetenschappelijk gedocumenteerd in het gerenommeerde European Journal of Applied Physiology, dat wordt uitgegeven door Springer Verlag. Vitargo® is splinternieuw en werkelijk zo uniek dat geen enkele ernstig trainende atleet het zich kan veroorloven om niet op de hoogte te zijn van het bestaan ervan. Let op de advertenties van MB in onze uitgaven van Sport & Fitness en lees er meer over!

Testalon 2

Ik sprak bij BMS ook al over enkele nieuwe productinnovaties van het bedrijf uit 2003. Met Testalon 2 waren ze er bij BMS in geslaagd een echte nieuwigheid te creëren. Voor de eerste maal kon je een Tribulus Terrestris product krijgen dat een sensationeel hoog gehalte van 80% saponine en een waarde van 20% protodioscine bezit. Tot die tijd waren er slechts tribulusproducten met een maximumgehalte van 40% saponine en een onbekende protodioscinewaarde in de handel. Met Testalon 2 werd er een volledig nieuw Tribulus Terristris-hoofdstuk in de sportvoedingsbranche geschreven. Ook de tweede nieuwe ontwikkeling, LipoTherm, was een groot succes. Zoals de naam al doet vermoeden is dat een vetverbrander. Testalon-2 was zelfs zo succesvol, dat al in 2003 de eerste vervalsingen op de markt kwamen. De firma Beach Power Muscle & Fitness Shop maakte in grote

advertenties in gerenommeerde sportbladen reclame voor een reeks voedingssupplementen, daaronder ook Testalon 2. Hoewel in de advertentie de originele verpakking werd afgebeeld, kreeg de klant iets anders voor zijn geld: een vervalst product! Het door Beach Power verkochte product bevatte niet ons hoogwaardig Tribulus Terrestris met 80% saponine-gehalte en 20% protodioscine-waarde. De firma Beach Power was ook geen klant van BMS. De producten zouden uit Spanje komen en door een Duitse distributeur aan de klanten worden geleverd. Deze vervalsingen zijn vervelend geweest, maar geven wel aan dat ons echte product erg goed bekend stond.

Nieuw product

Het jaar 2005 zal volgens BMS weer een nieuw product brengen, wat tot nu toe nog niet in Nederland verkrijgbaar is. Weer zullen ze trachten de firma te zijn, die bekend is om haar hoge kwaliteit en werkzame supplementen op basis van wetenschappelijke onderzoeken.

Natuurlijk zijn er juist in deze financieel moeilijke tijden altijd mensen, die BMS-produkten te duur vinden. Als je echter toch geld gaat uitgeven aan supplementen, waarom dan niet een keer van BMS. Ik denk dat je een goede prijs/kwaliteit verhouding krijgt en meer dan voldoende service van dit bedrijf. Naast de innovatieve insteek, de goede prijs/kwaliteitverhouding, en de zeer vriendelijke mensen, viel mij als bodybuilder natuurlijk ook op dat er behoorlijk aan sponsoring wordt gedacht. Als je ziet dat Markus Rühl de grote atleet is die bij BMS zijn sponsor gevonden heeft, dan weet ik al dat ze bij BMS deze sport een warm hart toedragen.

 

Anabole Steroïden:
Het nieuwe naslagwerk


BMS is naast innovatief ook erg informatief en doet er veel aan om sporters de juiste informatie te bieden. Zo is bijvoorbeeld in 2004 het lang verwachte en grondig bijgewerkte boek: “Anabole Steroïden” uitgebracht. Het nieuwe standaardwerk over het thema Anabole Steroïden van M. Bachmann en D. Sinner! Met meer dan 600 pagina’s, uitgebreide informatie over meer dan 200 verschillende steroïden is dit boek een enorme informatiebron voor geïnteresseerden. Helaas is het alleen in het Duits verkrijgbaar

Contest News: Atlas cup
Bodybuilding Belgium: De laatste nieuwtjes uit België