Bodybuilding 

Covermodel: Marina van Leuven

Sunday 01 May 2005
291
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Wie ben je, waar woon je, broers en zussen etc?
Ik ben Marinka van Leuven, 32 jaar. Ik woon samen met mijn vriend Rob in Velserbroek en ik heb drie jongere zussen.

Wat is je gewicht, wedstrijd en off season, je lengte, omvang armen, taille, borst, heup, been en kuit?
Off season weeg ik 54 à 55 kg en mijn wedstrijd gewicht was 50 kg. Ik ben 1.60. Mijn omvang meet ik niet.

Waarom en wanneer ben je gaan trainen?

Ik fitness al vanaf mijn 16e. Gewoon omdat ik het een heerlijke sport vind die enorm veel voldoening geeft. Een paar jaar geleden ben ik wat serieuzer gaan trainen en op mijn voeding gaan letten. Ik heb toen Désirée Dümpel ontmoet. Zij heeft mij heel goed geholpen met een trainingsschema en een dieet en vanaf dat moment is alles in een stroomversnelling gegaan.

Waar train je?

Bij Pro Body in Haarlem. Tijdens mijn wedstrijdvoorbereiding trainde ik bij “Sportcentrum 2005 Den Haag”, dat is met recht “The house of pain”. Willem Jonkman was mijn trainer en coach.

Hoevaak train je per week?

Off season 3 à 4 keer per week. Tijdens mijn wedstrijdvoorbereiding was dat 5 keer per week.

Wat vinden je vrienden en familie ervan dat je dit doet?
Eigenlijk kennen mijn familie en vrienden de “fitnesswereld” niet en dat is soms best moeilijk. Sommigen begrepen het dan ook niet dat ik wedstrijden ging doen. Waarom ik aan zo’n speciaal dieet zat, zoveel trainde en mezelf zoveel leuke dingen ontzag. Tja, bij vrienden verschijnen met je bakje vis, dat is ook wel apart... Toch leefden ze wel met me mee en kwamen ze ook naar mijn wedstrijden kijken. Uiteindelijk vond men het wel een prestatie en waren ze dan ook trots.

Als je een partner hebt: wat vindt hij ervan?

Rob vond de wedstrijden in eerste instantie maar niks. Maar hij wist dat ik het graag een keer wilde doen en heeft me alle vrijheid en steun gegeven. Toen ik de wedstrijden won was hij erg trots maar wilde ook graag zijn “oude Marinka” weer terug.

Wat was je idee van bodybuilding/ fitness/ body-fitness voordat je begon met trainen?

Het heeft mij altijd al aangetrokken. Als ik die sportmeiden in bladen zag staan vroeg ik me altijd af of ik dat ook kon. Wat zou voeding en training nou met mijn lichaam doen? In 2002 ben ik met Désirée Dümpel meegegaan naar de EK in Engeland. Dat was echt heel leuk. Via Désirée ben ik in contact gekomen met Willem Jonkman. Willem is mij toen gaan trainen en begeleiden en een jaar later was ik, dankzij zijn fantastische begeleiding, Nederlands Kampioen Figure (Athletic) bij de YBF, werd ik 1e in de klasse Dames Internationaal en won ik in de Figure klasse de Open C kampioenschappen in Hoogeveen.

Hoe denk je er nu over?

Ik heb mijn doel bereikt. Ik weet wat het is, ik ben er geweest en ik heb er hele leuke herinneringen, aan overgehouden. Het was echt fantastisch om meegemaakt te hebben maar ik kies nu voor de gulden middenweg. Ik fitness, let op mijn voeding en geniet van andere mooie en leuke dingen in het leven. Het was voor mij een soort van “kwam, zag, overwon en ging weer”...

Heeft de sport je manier van leven veranderd en hoe?
Ik merk al jaren dat ik in trainen al mijn energie kan stoppen en er heel veel voor terug krijg. Sporten is een deel van mijn leven, ik zit daardoor lekker in mijn vel. Ik voel me ook gewoon goed als ik getraind heb. Nu weet ik beter wat voeding en training met je lichaam doen.

Heb je een coach/trainer?

Tijdens mijn wedstrijdvoorbereiding was dat dus Willem Jonkman, met wie ik nog steeds heel goed contact heb. Hij heeft mij echt super begeleid, hij is echt een kanjer!! Tevens heb ik veel hulp gehad van anderen, zoals Désirée Dümpel, zij heeft mij enorm geholpen met mijn training en dieet. Haar vriendin Liesbeth met mijn bikini en uiterlijke verzorging en Jolanda Beuving met het poseren en mijn routine. Ook heb ik van Barbara de Vries van Pro Body enorm veel steun en support gekregen tijdens mijn wedstrijdvoorbereiding.

Heb je een trainingspartner?

Nee, het liefst train ik alleen. Verstand op nul en voor 100% er tegenaan!

Vind je je levensstijl gezond?

Wat betreft voeding en trainen wel. Ik voel me goed en gezond. Maar een wedstrijdvoorbereiding is qua eten best eenzijdig en dan merk je dat je soms wel wat voedingsstoffen mist. Je gaat ook zo laag in je vetpercentage en vochthuishouding dat je merkt dat je lichaam wat protesteert en dat je wat onder je ideale gewicht zit.

Gebruik je supplementen?

Tijdens de wedstrijdvoorbereiding wel, vitaminen, proteïne, BCAA’s en amino’s. Off season neem ik proteïne-shakes en vitaminen.

Hoe kom jij het beste in shape?

Goede begeleiding, hard trainen, een strak dieet, de juiste supplementen en discipline.

Hoe vind je dat je er op je best uitziet: in wedstrijdshape, off season of één maand voor de wedstrijd?
De wedstrijdshape vind ik geweldig, maar dat is met 5% vet niet lang vol te houden. Off-season met 11 à 12 % vet voel ik me lekkerder. Mijn vriend vindt me off season mooier en vrouwelijker.

Wat vind jij ervan dat je uiterlijk, zoals huid, haar, nagels en make-up een rol spelen bij de beoordeling op een wedstrijd?
Het is wel belangrijk dat je er verzorgd uitziet op een wedstrijd, maar het mag niet de overhand nemen. Ik vind een beoordeling op symmetrie en spierdefinitie belangrijker. Het totaalbeeld moet natuurlijk wel kloppen.

Wat zou je aan jezelf nog willen verbeteren en hoever zou je hiervoor gaan?
Ik ben heel perfectionistisch ingesteld, dat zit nou eenmaal in me. Maar ik weet ook dat perfectie eigenlijk niet te realiseren is, er blijft altijd wel wat te verbeteren. Dus op een gegeven moment moet je tevreden zijn en ik ben eigenlijk best heel tevreden hoor. Ik realiseer me namelijk dat er nog veel andere leuke dingen in het leven zijn.

Veel mensen begrijpen niet dat een vrouw met gewichten traint en spieren wil hebben. Waarom zouden ze dat vinden denk jij en wat vind jij daarvan?

Volgens mij denken veel vrouwen dat je heel snel gespierd en mannelijk wordt. Waarschijnlijk weten ze niet hoe hard je daarvoor moet trainen en hoe een sportdieet werkt. Ik voel me goed bij een vrouwelijk gespierd lichaam.

Hoe reageren mensen wanneer ze weten wat jij doet of als ze zien dat je een getraind lichaam hebt?
Verschillend. Sommige mensen hebben er respect voor, wetende wat je er allemaal voor moet doen en laten. Anderen vinden een te gespierd lichaam niet vrouwelijk. Maar de meeste reacties zijn positief. Mensen willen weten hoe je traint, wat je eet en hoe je aan zo’n strakke buik komt. Bovendien heeft Jolanda Beuving mij, na mijn wedstrijden, op haar website geplaatst onder de rubriek “miss fitness”. Al snel kreeg ik een mailtje van Jessica de Groot, met wie ik nu erg leuk contact heb, we zijn echt vriendinnen geworden. Jessica doet in september 2005 mee aan de WK in Santa Susanna en dan gaan mijn vriend en ik met haar mee, om haar en de andere Nederlandse atleten aan te moedigen.

Zijn er ook negatieve kanten aan de sport?
Ik vind het draaien van wedstrijden moeilijk te combineren met mijn sociale leven. Onbegrip, geen feestjes, etentjes etc en je rent van training, naar werk naar poseren naar bikini passen etc etc. Ik zag mijn vriend en anderen hierdoor weinig. Maar goed, je moet er wat voor over hebben dus ligt je sociale leven even plat.

Heeft de sport je veranderd als persoon ?
Nee, maar ik geniet wel meer van dingen die ik tijdens de wedstrijdvoorbereiding moest laten.

Ben je fysiek sterker geworden en heeft dit voordelen?
Fysiek maakt het je wel sterker. En dat is met een lengte van 1.60 wel prettig hoor!! Het maakt je mentaal ook sterker.

Denk jij dat in de toekomst getrainde vrouwen meer gewaardeerd zullen worden?
Ik hoop van wel want deze sport is in het algemeen absoluut ondergewaardeerd.

Hoe vind jij het dat een bodybuildingwedstrijd steeds meer op een beautycontest, (poses in bikini en een routine op muziek) gaat lijken?

Het hoort er nu eenmaal bij, maar ik vind dat de gespierdheid en de symmetrie van het lichaam wel het belangrijkste moet zijn. Daar train je voor!

Hoe vind jij dat er gejureerd wordt?

Wat ik vreemd blijf vinden is dat er op de dag van de wedstrijd wordt bepaald in welke klasse je staat. Als je bijvoorbeeld traint voor de figureklasse en je wordt ingedeeld in de bodybuilding-klasse, denk je “dan

had ik wel een andere training en dieet gevolgd”. Iedereen weet voor welke klasse hij/zij traint en als je daar niet in past is dat je eigen fout.

Als jij zou jureren wat zou je dan het belangrijkste vinden?
De gespierdheid en symmetrie van het lichaam. Bekeken naar de klasse waar je in staat.

Waarom vinden veel mensen gespierde vrouwen “not done”?

Stoor jij je daaraan?

Ieder zo zijn smaak en voorkeur. Ik stoor me daar niet aan. Ik voel me er goed bij en zit lekker in mijn vel, dat vind ik belangrijk!

Wat vind jij van plastische chirurgie?

Het is goed dat het er is, vooral om medische redenen. Ik zelf zou niet zo snel laten snijden in een gezond lichaam. Maar dat is misschien makkelijk praten omdat ik tevreden ben met wat ik heb.

Wat vind jij ervan dat sommige dames van bodybuilding overstappen naar fitness en bodyfitness?
Als ze zich beter voelen in een andere klasse lijkt het me een logische stap.

Denk je dat dit over 10 jaar nog zult doen?

Ik hoop nog heel lang te kunnen blijven trainen. Maar wedstrijden zie ik mezelf over tien jaar niet meer doen.

Welk advies zou jij vrouwen geven die willen gaan trainen?
Ga lekker trainen en ervaar de voldoening. Bepaal je eigen doel en streef dat na. Verleg je grenzen. Met goede begeleiding, discipline en doorzettingsvermogen kun je heel ver komen.

Vind jij wat je doet een sport, kunst, gave of levensstijl?
Alle drie. Het is mijn sport. Het is een kunst omdat je bouwt aan je lichaam en je lichaam heel goed leert kennen. Een gave omdat je aanleg, discipline en karakter moet hebben om je doel te kunnen bereiken. En het is absoluut een stijl voor mij.

Heb jij voorbeelden in de sport?

Qua lichaam vind ik Erica Mes en Jenny Lynn erg mooi.

Heb jij nog iets speciaals voor de lezers wat je graag kwijt wilt?
Als je een doel hebt, ga ervoor, je leeft nu!!! Realiseer dat wat je wilt bereiken maar verlies de mooie en belangrijke dingen en mensen in je leven niet uit het oog!!! Verder wil ik graag mijn trainer Willem Jonkman heel erg bedanken voor alle tijd, energie en liefde die hij in mijn training en begeleiding heeft gestoken. Natuurlijk ook mijn vriend Rob, en alle anderen voor de hulp, steun en het begrip. Het was een geweldig mooie ervaring!!

Wat heb jij op je lever?
Covermodel; Cliff Nijssen