Gezondheid 

Advanced Fitness: Water

dinsdag 02 januari 2018
176
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Naast zijn actieve rol in het transport van voeding en zuurstof, speelt water ook een belangrijke rol bij het afvallen, de handhaving van de temperatuur, de vertering en het verwijderen van afvalstoffen via de nieren. Water dempt het hongergevoel en houdt de stofwisseling op peil.Water helpt om opgeslagen vetten in het lichaam om te zetten in energie. Veel water drinken is dus belangrijk als je op dieet bent.

Het menselijk lichaam bestaat voor 60 % uit water. Door slechte drinkgewoonten wordt het evenwicht in het lichaam verstoord. Het verlies aan water gebeurt via de nieren, zweten, de ademhaling en de stoelgang. Water moet dagelijks aangevuld worden. Elk stelsel en/of systeem in het menselijk lichaam heeft water nodig om goed te kunnen functioneren voorbeelden zijn het spijsverteringsstelsel, het hartvaatstelsel en het ademhalingsstelsel. Bij een sporter is de uitscheiding van vocht via zweet verhoogd in vergelijking met een persoon die niet sport. Voor een optimale sportprestatie is het belangrijk om dehydratie door teveel zweetverlies te voorkomen. De mate van zweetverlies kan invloed hebben op de sportprestatie. De behoefte aan water is onder meer afhankelijk van de sportprestatie en voeding. Men neemt aan dat de behoefte aan water 1 ml per ingenomen kilocalorie bedraagt. Voor iemand die 2500 kcal inneemt, betekent dit dus 2.5 liter water per dag. Van waterbalans is sprake als afgifte en opname met elkaar in evenwicht is.

Bij iemand die niet aan sport doet ziet de vochtbalans er bijvoorbeeld uit als in tabel 1. Wanneer er in het lichaam een tekort aan water ontstaat, geeft het lichaam een alarmsignaal: het dorstgevoel. Regelmatig drinken tijdens de dag, voor dat men dorst heeft, is dus een absolute noodzaak om de hoeveelheid vocht optimaal op peil te houden.

Tabel 1. Vochtbalans

 
Opname Uitscheiding
Dranken 1250 ml Urine 1500 ml
Vast voedsel 1000 ml Huid 500 ml
Oxidatiewater 350 ml  Uitademinglucht 500 ml
   Ontlasting 100 ml
Totaal  2600 ml/dag  Totaal  2600 ml/dag

 

De enige drank die we echt nodig hebben is water. Water bestaat in verschillende vormen:

Leidingwater:

Leidingwater heeft een haast constante kwaliteit. De gehaltes van de verschillende elementen kunnen echter schommelen. De concentratie van sommige bestanddelen zoals nitraat, lood en ijzer kan sterk variëren.

Bronwater:

Bronwater is afkomstig van de diepere grondwaterlagen, die minder vervuild zijn dan de lagen die voor leidingwater gebruikt worden.

Mineraalwater:

Mineraalwater is bronwater dat een hoeveelheid mineralen bevat. Sommige mineraalwaters bevatten zeer veel natrium en zijn niet geschikt bij een zoutarm dieet. Mineraalwater kan gemakkelijk besmet worden met bacteriën. De lange bewaartijd van "stilstaand" flessenwater verhoogt de kans op bacteriële infectie. Daarom worden de firma's verplicht vervaldata op de flessen te vermelden. In de regel moet water in flessen binnen drie dagen na opening worden gebruikt. Een geopende fles kunt u ook het beste in de koelkast bewaren.

Bruisend water heeft geen voordelen, alleen het bezwaar dat de maag met gas gevuld wordt.

 

 

Photo by pixabay
Photo by maxpixel
archief S&F 128
Eten voor massa: De laatste stappen
Creatine: Topsupplement met nauwelijks bijwerkingen