Vragen & antwoorden 

Questions & Answers: Vibratie training

Sunday 01 May 2005
146
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Geachte heer Wolters,
Via Papendal kreeg ik de verwijzing naar u inzake de volgende vraag: in mijn praktijk voor oefentherapie Mensendieck zie ik momenteel een mevrouw met postpartum bekkenklachten.
Zij vraagt zich af of zij er goed aan zou doen om naast haar stabiliserende en houdingsoefeningen de Power Plate te gebruiken (op een sportschool in de buurt) om haar algehele belastbaarheid te vergroten. Ik heb het Spine en Joint centrum in Rotterdam dezelfde vraag voorgelegd, maar zij hadden helaas, net als ikzelf geen ervaring met deze apparatuur en dus ook geen antwoord op mijn vraag. Vandaar mijn verzoek aan u om, indien mogelijk, deze vraag te beantwoorden. Wellicht kunt u mij verder helpen, alvast bedankt.

José, oefentherapeut Mensendieck.

 

Beste José,
In het vakblad Krachttraining van de KNKF heeft een beknopt overzichtsartikel gestaan over het effect van vibratietraining. Uit dat artikel blijkt dat er wel sprake is van een trainingseffect bij het gebruik van vibratietraining. Dit effect bestaat voornamelijk uit een verbeterde neuromusculaire coördinatie. Met name grotere motor units lijken door vibratietraining te worden getraind. Daarom wordt vibratietraining met name geschikt geacht voor het vergroten van de explosieve kracht, echter concrete effecten op sportprestaties zijn niet eenduidig gedocumenteerd. Verder kan vibratietraining mogelijkheden bieden voor mensen met een beperkte mobiliteit door vergroten van de flexibiliteit. Ook dat is een gedocumenteerd trainingseffect. Voorwaarde is wel de vibratietraining veilig wordt uitgevoerd. Vibratietraining is door de marketing kracht van met name Power Plate sterk in opkomst. Echter het unieke verkoopargument is niet de effectiviteit op de explosieve kracht, maar het ogenschijnlijke gemak en de korte duur van vibratietraining. Daarnaast zijn de meeste onderzoeken gebaseerd op een staande positie op de trilplaat in plaats van de verschillende statische oefeningen die veel in sportscholen en fitnesscentra worden gedaan.

Indien jouw cliënt enigszins belastbaar is en zijn haar algemene belastbaarheid verder wil vergroten, lijkt mij een meer dynamisch trainingsprogramma met functionele krachttrainingsoefeningen met vrije gewichten een veel betere optie. Ik ben echter niet bekend met haar specifieke klacht.

Ik hoop je hiermee van dienst te zijn geweest. Robbert.

Bodytalk: Vrouwenbodybuilding en -fitness.
Geen spijt