Bodybuilding 

Vragen & Antwoorden - Spiermassa

zaterdag 08 januari 2005
247
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Beste Peter,

Ik train nu een half jaar bodybuilding en heb veel van jouw artikelen gelezen. Daarin staat o.a. dat een spier minstens 48 uur rust nodig heeft om te herstellen en dan nog eens 24 tot 48 uur om supercompensatie te bereiken. Er zijn echter toppers die zich van die regels niets aantrekken en b.v. één week achtereen elke dag borst trainen met goede resultaten. Ik heb dat geprobeerd voor mijn biceps omdat die nogal achterbleven. Elke dag ’s morgens en ‘s avonds 2 workouts van zo’n 20 sets. Na 7 dagen bleek het resultaat verbluffend: van 35 naar 37.5 cm doorsnee! Dat is toch niet niks?... Waar blijf je dan met je principes van 48 tot 96 uur rust? 2,5 cm in één week! Het enige vreemde is dat ik niet echt sterker geworden ben in mijn biceps. Ik ben zelfs iets in kracht achteruit gegaan, maar dat zal nog wel komen, want meer massa betekent toch automatisch meer kracht?

 

Gerhard Enschede

 

Beste Gehard,

Ja, er zijn toppers die goed vooruitgaan met onconventionele methoden, zoals de hele week elke dag één spiergroep trainen. Albert Beckles bijvoorbeeld, die tegen zijn 60e nog op het Olympia podium stond. Maar Beckles had wel al 35 jaar training achter zich. Niet zes maanden. Na een half jaar kun je nog niet verwachten dat de communicatie met je spieren zo optimaal is, dat je voelt op welke manier spieren op een bepaald extreem schema kunnen groeien. Maar nu die geweldige 2 ,5 cm toename van de omtrek van je biceps (37.5 cm doorsnede zou wat teveel van het goede zijn). Het feit dat je niet in kracht bent toegenomen impliceert dat je je biceps behoorlijk overtraind hebt. Wat gebeurt en met spieren die zwaar en langdurige overbelast worden? Ze atrofiëren, gaan zichzelf afbreken. Valt dat niet te rijmen met die 2,5 cm winst in omtrek? Wel degelijk... Een spier reageert op overmatige stress door meer water buiten de cel vast te houden. Je kunt een toename van 2,5 cm al binnen zeer korte tijd bereiken door je arm op tafel te leggen en er een paar zeer ferme tikken met een zware hamer op te geven. Moet je zien hoe de omtrek toeneemt. Kortom: gebruik dit soort high-tech schema’s alleen na jaren training.
Spoedig herstel gewenst!

Peter

Vragen & Antwoorden - Ijzeren of gladde stang?
Vragen & Antwoorden - Oplosbaar anabolicum