Vragen & antwoorden 

Vragen & antwoorden - Rugklachten

Saturday 08 January 2005
169
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Geachte Heer van der Zon,

Ik ben een man van 48 en heb problemen met mijn onderrug. Pijn, vooral ’s morgens als ik opsta. De huisarts zegt dat ik niet te zwaar moet tillen. Zeg dat maar eens tegen een enthousiast krachtsporter! Het vreemde is, dat de klachten minder worden als ik een paar maanden consequent train. Doe ik enkele weken niets, dan worden de klachten alleen maar erger. Zelfs zo dat ik me af en toe met mijn handen tegen de muur of zo moet gaan afzetten om op te kunnen staan. Wat is hier tegen te doen? Kun je medicijnen hier tegen nemen? Zo ja, welke. Vast bedankt.

Steff Gent

 

Geachte Steff,

Onlangs sprak een medisch expert op het gebied van rugklachten de volgende apodictische woorden: ‘’Bij iemand van boven de 45 die nooit rugklachten heeft, is de diagnose simpel: die is dood.’’ Goed, iedereen in jouw leeftijdsgroep heeft dus in meerdere of mindere mate last van de onderrug. Het eerste wat je moet doen is vaststellen hoe groot de schade is. Röntgenfoto’s en MRI kunnen aardige aanwijzingen opleveren. Meestal blijkt dat één of meer tussenwervelschijven in de lendewervels gedegenereerd zijn. Je kunt de relatieve zwakte van bot/ kraakbeen ten dele opheffen door je spieren te versterken. Vooral buikspier- en onderrugtraining zijn belangrijk. Niet zwaar tillen, is een te makkelijk advies. Bouw je belasting echter wel geleidelijk op. Je hebt al gemerkt dat het beter gaat als je traint. Trainen dus! Medicijnen? NSAID’s (Non Steroïdal Anti Inflammatory Drugs) als diclofenac en aspirine, geven alleen verlichting van pijn. Er is echter een supplement dat ik je kan aanraden: Glucosamine in combinatie met chondroïtine en MSM. Onderzoek heeft aangetoond dat het werkt, zij het op zeer lange termijn. Na 1 tot 2 jaar dagelijks 3000 mg glucosamine, kunnen de tussenwervelschijven enigszins geregenereerd worden.
Succes!

Peter

Vragen & Antwoorden - Geen zin om te trainen, vermoeidheid
Hormoonrespons na krachttraining