Fitness 

Boek : Krachttraining voor iedereen

Saturday 08 January 2005
241
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Krachttraining voor iedereen is een nieuw boek over krachttraining wat is geschreven door Robbert Wolters. Robbert is de voormalig hoofdredacteur van Sport & Fitness en schrijft iedere uitgave nieuwe artikelen over training, voeding en suppletie. Krachttraining voor iedereen is een boek voor iedereen die meer wil weten over krachttraining. Krachttraining voor iedereen is een instructieboek voor iedereen die met krachttraining wil beginnen. Daarnaast biedt het een goede leidraad voor trainers die een krachttrainingsschema willen opstellen. In Krachttraining voor iedereen staan meer dan 50 oefeningen met duidelijke foto’s geïllustreerd. Top bodybuilder Paul Lans heeft onder andere zijn medewerking verleend aan de totstandkoming van dit boek. Krachttraining voor iedereen is een 100% Nederlandse uitgave en dus geen vertaling van een Amerikaans boek.

Sport & Fitness heeft een exclusieve afspraak gemaakt met Robbert om delen van zijn boek in Sport & Fitness te laten verschijnen. Krachttraining voor iedereen is een uitgave van Forte Uitgevers en is verkrijgbaar via de boekhandel.
Wat is krachtraining? Krachttraining, gewichtstraining of weerstandstraining zijn allemaal verschillende termen voor wat in de afgelopen jaren is uitgegroeid tot één van de meest populaire sportactiviteiten in Nederland. Ongeacht welke term er wordt gebruikt, krachttraining veronderstelt dat er door de spieren in je lichaam een externe weerstand moet worden overwonnen. Meestal wordt deze weerstand geleverd door een halter of door een machine. Door krachttraining op een goede manier toe te passen wordt je sterker, kun je de omvang van je spieren vergroten, verbeter je het uithoudingsvermogen van je spieren en verlaag je de hoeveelheid vet in je lichaam. Een goed opgezet en consistent uitgevoerd krachttrainingsprogramma levert je al deze voordelen. Voorwaarde is wel dat de basisprincipes van krachttraining op een goede manier worden toegepast. Dit veronderstelt dat een krachttrainer, fitnessinstructeur of de sporter zelf voldoende kennis heeft van deze trainingsprincipes. Krachttraining Voor Iedereen verschaft je inzicht in de basis van de krachttrainingsleer op een eenvoudige en voor iedereen begrijpelijke manier. Daarnaast staan er in dit boek een groot aantal trainingsroutines die meteen in de sportschool of in een fitnesscentrum kunnen worden toegepast. Alle oefeningen die in dit boek worden aanbevolen zijn met duidelijke foto’s geïllustreerd.
Wat kun je verwachten van krachttraining? Krachttraining heeft een heleboel positieve effecten. Een aantal ervan zijn niet specifiek voor krachttraining, maar gelden voor alle vormen van beweging. Echter krachttraining geeft je ook resultaten die geen enkele andere sport je kunnen brengen.

Dit zijn een aantal van de belangrijkste positieve effecten van krachttraining:

• Vergroten van de spierkracht

• Vergroten van de spiermassa

• Vergroten van het lokale spieruithoudingsvermogen

• Vergroten van de explosieve kracht

• Versterken van pezen en ligamenten

• Versterken van botten

• Tegengaan van verlies van spiermassa en spierkracht bij ouderen

• Sneller herstel na een blessure

• Verhelpen van fysieke balansverstoringen door eenzijdige trainingen

• Verminderen van lage rugklachten door versterking van de buik en onderrugspieren

• Verbeteren van je houding

• Vergroten van de specifieke kracht die nodig is voor verschillende sporten

Verbeteren van de neuro-musculaire coördinatie (de aansturing van je spieren vanuit het centrale zenuwstelsel)

• Verhogen van de ruststofwisseling door het vergroten van de spiermassa

• Verlagen van het lichaamsvetpercentage


Krachttraining en je gezondheid Veel van de positieve aspecten van krachttraining hebben een directe invloed op je gezondheid. Ondanks dat heel veel mensen wekelijks met gewichten trainen bestaan er soms nog misverstanden over de relatie tussen krachttraining en gezondheid. In de afgelopen dertig jaar is hier heel veel onderzoek naar gedaan en daaruit blijkt keer op keer dat krachttraining vele gezondheidsbevorderende effecten heeft. De belangrijkste zijn voor je op een rij gezet:


1. Krachttraining verbetert de gezondheid van je hart en bloedvaten door enkele risicofactoren voor aandoeningen aan deze organen te verminderen zoals:

• Verlagen van de bloeddruk, met name bij mensen met een hoge bloeddruk

• Verlagen van de hartslag en bloeddruk tijdens fysieke inspanning en of training

• Verlagen van het cholesterolgehalte in het bloed

• Verhogen van de glucosetolerantie bij patiënten met diabetes.


2. Krachttraining zorgt voor een verbetering van de lichaamssamenstelling door de hoeveelheid spiermassa in het lichaam te vergroten en de hoeveelheid vet in het lichaam te verlagen.
3. Krachttraining helpt de botdichtheid vergroten en kan daarmee bijdragen aan het vertragen of zelfs voorkomen van osteoporose (botontkalking) met name bij ouderen.
4. Krachttraining helpt gevoelens van angst en depressiviteit te verminderen en helpt het zelfbeeld en het algemeen welbevinden te verhogen.
5. Krachttraining helpt de kans op blessures in andere takken van sport te verminderen. Mits goed uitgevoerd is krachttraining op zichzelf een sportactiviteit met een uitzonderlijk laag blessurerisico.
6. Krachttraining zorgt voor meer kracht en meer uithoudingsvermogen waardoor je beter in staat bent de dagelijkse activiteiten te volbrengen. 
Geprint met toestemming van de uitgever.

Krachttraining voor iedereen is verkrijgbaar via de boekhandel. ISBN 90 5877 363 9. Prijs € 19,95

Krachttraining, een anatomische benadering - Abductor Machine
Training : De onderarmen trainen voor detail en separatie