Fitness  Bodybuilding 

De 10 tips van .... Saskia Salemink

Saturday 08 January 2005
209
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Saskia Salemink begint haar indrukwekkende wedstrijdcarrière op de Eemsmond Cup 2003. Hier wordt ze op overtuigende wijze winnares van de bodybuildingklasse. In hetzelfde jaar doet ze mee aan de Holland en wordt 2e bij haar debuut op deze zware wedstrijd. Met deze prachtige resultaten op zak besluit ze dat het tijd wordt om naar de Randstad te verhuizen, om zo in het Mekka van de hardcore bodybuilding verder te kunnen werken aan haar doelen.

Wanneer Saskia zich gevestigd heeft in Den Haag gaat ze fulltime trainen bij Kneets Gym. In Anja Timmer had ze al sinds 2002 een begeleidster en trainingsmaat van wereldformaat gevonden, en na de goede resultaten van 2003 heeft ze de smaak te pakken. Ze zet samen met Anja koers op de Holland van 2004. Opnieuw moet Saskia genoegen nemen met een 2e plaats maar enkele weken later is het wel prijs op de EK van de Nabba in Malta. Wat begon als even sfeer proeven op een internationale wedstrijd eindigt in een titel. Saskia, op dat moment pas 25 jaar jong, wordt Europees Kampioene! Het lijkt me duidelijk dat we hier te maken hebben met een groot talent, dat bodybuildend Nederland nog veel mooie resultaten kan gaan bezorgen. Momenteel is ze volop in voorbereiding voor de WK in Brazilië van de Nabba.

Wij zochten haar op, en wisten van haar de volgende 10 tips te bemachtigen.

Tip 1

Kies steeds een haalbaar doel en houd je daaraan vast. Zo blijf je concrete doelen nastreven, het houdt je wakker en blijft je uitdagen. Wanneer je te grote stappen wilt maken, is het moeilijker te overzien, en heb je meer kans dat je motivatie verslapt.

Tip 2

Houd je aan een vast voedingsschema. Of je nu in opbouw zit of in voorbereiding voor een wedstrijd; zorg dat je weet wat je binnenkrijgt. Zo kun je ook zien hoe je lichaam reageert en is het makkelijker om aanpassingen te maken. Het werkelijk tellen van calorieën is vaak lastig, maar het geeft je wel duidelijkheid en houvast. Wen er dus aan om op je inname te letten en een standaard te bepalen.

Tip 3

Wees gedisciplineerd in alles wat je doet en nastreeft. Dit is voor de meesten het moeilijkst, maar ik weet zeker dat ik door mijn sterke discipline op mijn huidige niveau gekomen ben. Dus altijd je voeding optimaal, genoeg rust, hard trainen en regelmaat. Al zit ik in de trein of midden in een bespreking; als het tijd is om te eten, dan eet ik!

Tip 4

Richt je vooral op met supplementen vooral op herstel. Ik zie vaak dat atleten vooral bezig zijn met supplementen voor kracht e.d., maar ik ben van mening dat je je vooral op herstel moet richten. Daar zit je winst. Immers hoe beter je herstelt, hoe meer je groeit. Suppletie met BCAA’s, glutaminen en multivitaminen vind ik dan ook erg belangrijk.

Tip 5

Houd tempo in je training. Zwaar trainen betekent niet alleen maar zware gewichten, maar zeker door te trainen met een hele hoge intensiteit voel je hoe je lichaam om genade smeekt! Neem korte rustpauzes, en voel echt hoe je die pomp vasthoudt. Ik ben ervan overtuigd dat minutenlange pauzes thuishoren in het schema van powerlifters en niet in dat van de bodybuilders.

Tip 6

Wissel regelmatig van training. Zowel wat betreft de duur van je training als de sets en reps. Ik schakel om de zes weken over op een ander programma. Dan weer kort en zwaar met acht à tien reps, dan weer periode van vijftien reps, supersets, dropsets of alles eens twee keer in de week etc. Blijf je lichaam verassen, en je zult zien: het zal erop blijven reageren!

Tip 7

Train met je hoofd. Ga met je hoofd in de spier zitten en zoek zo naar maximale spanning. Het is alleen jij en je spier, vergeet de rest! Ervaar wat er gebeurt in die spier en blijf zoeken naar het optimaliseren van je workout.

Tip 8

Luister naar één persoon. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en iedereen doet het op zijn of haar eigen manier. Als je naar iedereen luistert, zie je door de bomen het bos niet meer. Kies één persoon uit die je vertrouwt en luister naar hem of haar. Leer van je fouten en zo kom je er uiteindelijk achter wat wel of niet werkt bij jou.

Tip 9

Houd een logboek bij. Dat zie ik niet zo veel om me heen maar ik zweer er bij. In dit logboek zet je alles wat je doet, hoe je traint, eet, je privè omstandigheden etc. Als er ergens iets niet gaat zoals het moet, duik je in
je boek en kijk je eens rustig waar de fout kan zitten. Naast het trainen kan dat bijvoorbeeld ook stress van buitenaf zijn. Pak het probleem aan en zorg dat je weer goed op de rails komt.

Tip 10

Neem ook eens een week rust! Neem om de 3 maanden eens een week dat je niks doet. Je lichaam kan zo even volkomen herstellen en bijkomen, je wordt er alleen maar beter van. Dat zul je zien en voelen! 



A 4 M Een Nieuwe kijk op veroudering
Bodytalk - De Zomer komt er aan!