Fitness 

Bodytalk - De Zomer komt er aan!

Saturday 08 January 2005
158
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Het is bijna weer zover, de zomer is in zicht en de vakanties gaan weer beginnen. Het wordt weer bikini, zwembroeken, blote benen, armen en blote buiken tijd. Het is afgelopen met het verstoppen van overtollig gewicht dus moeten we er weer tegenaan. 

Trainen en op je gewicht letten is gezond, het voorkomt ziekte en vertraagt het verouderingsproces, maar daar wordt pas aan gedacht als de zomer in aantocht is en we er weer goed uit willen zien op het strand. Ook de atleten onder ons gebruiken de winter om zwaarder te worden maar als het zomer is dan moeten de buikspieren geshowd worden. Voordat we beginnen gaan we eerst even een paar excuses uit de weg ruimen:
1 Ik heb geen energie, ik ben gewoon te moe. Als jij denkt dat het serieus zo is dan moet je naar de dokter gaan en jezelf aan een goed onderzoek onderwerpen want het kan zijn dat je een medisch probleem hebt. Meestal is dat niet het geval: je bent gewoon niet fit omdat je niet in shape bent. Des te meer reden er iets aan te doen, want trainen geeft je zowel geestelijk als lichamelijk energie. 2 Ik heb geen tijd om te trainen. Dit is het meest gebruikte, maar ook het makkelijkste excuus. Geen excuus, dan maak je maar tijd!

Iedereen kan 2 tot 3 keer per week heus wel 60-90 minuten vrij maken om te gaan trainen. Het is geen excuus, ook niet als je kinderen hebt, een drukke baan of beide. Maak het een van je prioriteiten om iets aan je gezondheid te doen want als je gezond en fit bent, functioneer je beter in je werk en als moeder of vader. Sta ’s morgens uur eerder op om te gaan trainen of doe dit direct uit je werk. Heb je kleine kinderen, dan is er vast wel een sportschool te vinden met kinderopvang en als je schoolgaande kinderen hebt ga je naar de sportschool als de kinderen naar school zijn. Eén tot anderhalf uur, drie keer per week voor een gezond en fit leven.
Nu de meest voorkomende excuses uit de weg zijn geruimd kunnen we gaan beginnen aan een goed plan om strak de zomer in te gaan. Begin met je eten, eet meer proteïne en minder simpele koolhydraten.

Dit zal ervoor zorgen dat je vetverbranding beter werkt als je gaat trainen. Ook het feit dat wanneer je minder koolhydraten en meer proteïne eet, je hongergevoel minder wordt waardoor je minder gaat eten. Je neemt dus minder calorieën tot je, wat in combinatie met verbruiken van meer energie met je training, gewichtsverlies tot gevolg heeft. Je hoeft vet niet te vermijden, je kunt gerust je vis, vlees of omelet bereiden in plantaardig vet.

Koop een goed calorietabellenboekje of zoek er één op internet en onthoud dat de hoeveelheid aan calorieën die je eet afhankelijk is van hoeveel energie je verbruikt. Zoek dan een goede sportschool op waar je behoorlijk met gewichten kunt trainen. Gewichttraining is heel belangrijk, niet alleen om spieren te krijgen maar ook om calorieën te verbranden. Gewichttraining verbrandt meer
calorieën per minuut dan cardio en het geeft je meer spiermassa waardoor je weer meer calorieën verbrandt. Wees niet bang dat je er als een bodybuilder uit gaat zien want daar komt heel wat meer bij kijken.

Train elke spiergroep één keer per week zodat je lichaam tijd genoeg heeft om te herstellen. Het beste is de training over drie dagen te verdelen. Je traint dus twee spiergroepen per training. Je cardio, heel belangrijk, doe je minstens vier keer per week. Het allerbeste resultaat krijg je bij zes keer per week cardio. Breng afwisseling in de cardio door drie keer per week na je gewichttraining in de sportschool gebruik te maken van een loopband, fiets of crosstrainer (mijn favoriet) voor minimaal 45 minuten. Uiteraard moet je dit opvoeren door te beginnen met 10-15 minuten en elke sessie op te voeren totdat je aan de 45 minuten komt. De andere cardio trainingen kun je lekker buiten doen door 45–60 minuten te gaan snelwandelen, hardlopen of joggen.

Welke van de drie maakt eigenlijk niet uit zolang je hartslag maar omhoog gaat en je niet buiten adem raakt. Niet buiten adem raken geldt natuurlijk ook voor de andere cardio sessies! Neem ook extra vitamines zoals een goede multivitamine, extra vitamine C en een goede fatburner. Het zal niet meevallen en wanneer je het niet meer ziet zitten denk dan aan wat je doel is en aan hoe je eruit gaat zien als je dit volhoudt!  

De 10 tips van .... Saskia Salemink
Do You Remember ... Agaath Islaratoeboen