Fitness  Gezondheid  Bodybuilding 

Melk wel of niet in je dieet??

maandag 30 oktober 2017
249
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Jarenlang hebben wij te horen gekregen van onze ouders: “Drink je melk op!! Het is goed voor je botten.” En dat deden wij dan ook braaf. Maar velen van ons zijn op een gegeven moment heel intensief met fitness aan de gang gegaan en het eerste wat er dan verteld wordt, als je droger wil worden dan moeten de melk producten uit je voeding. Melk zou namelijk onderhuids opslaan en hierdoor zou je een dikke huid krijgen. Voor vrouwen zou melk helemaal uit den boze zijn want het zou cellulitis veroorzaken. Maar is dat werkelijk zo?? Uit onderzoek blijkt dat melkproducten zoals magere melk, magere kaas en vetvrije yoghurt juist een goed middel kan zijn in een bodybuilders/ fitness dieet. Het blijkt dat als melk producten worden gebruikt binnen een laag calorien dieet dat de vetverbranding hoger is dan in een dieet zonder melkproducten.

Melkproducten verhogen namelijk het vetverbrandende hormoon Calcitriol. Uit onderzoeken gedaan door “The American Journal of Clinical Nutrition” blijkt tevens dat melkproducten het hongergevoel kunnen onderdrukken. Zij gaven jongen mannen 300ml, 450ml en 600ml melk. 30 minuten na het drinken van de melk mochten de mannen een lunch gaan eten aan geboden d.m.v. een buffet. En na 4 uur mochten zij weer gaan eten van het zelfde buffet. In beide gevallen bleek dat de mannen die 600ml melk hadden gedronken minder aten bij de eerste en de tweede maaltijd. Voor bodybuilders en fitness atleten die proberen droger te worden werkt melk dus op twee manieren in hun voordeel: melkproducten activeren het vetverbrandende hormoon Calcitriol en zorgt ervoor dat er minder hongergevoel is waardoor de kans op te veel eten en/of smokkelen binnen het dieet afneemt. 

Chris Aceto, fitnotes
Foto by Pezibear on pixabay
archief S&F130
Hoestdrank=doping?
Atlas Cup 2005