Gezondheid 

Mineraal Zink onder de loep

Wednesday 25 October 2017
371
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Zink is een mineraal met talrijke functies in het lichaam.  Het is een van de belangrijkste sporenelementen en bevordert de werking van meer dan 200 enzymen in het lichaam. het zit dan ook in alle lichaamscellen en speelt een belangrijke rol in vele aspecten van het hormonale metalbolisme.

Zink speelt een rol in het aanmaken van eiwitten in het lichaam en is de beschermer van ons afweersysteem. Het regelt en overziet een goed verkloop van lichaamsprocessen en onderhoudt de cellen. Zink is betrokken bij de aanmaak van verschillende hormonen waaronde insuline en onmisbaar voor de werking van de prostaat. het is een antioxidant die kan helpen bij het ontgiften van ons lichaam. Een zinktekort kan leiden tot een heel scala aan stofwisselingsziekten; vetzucht, groeiachterstand, onvruchtbaarheid, impotentie, diabetes, auto-immuunziekten, vermindere weerstand, postnatale depressie maar ook anaorexia en allergieën worden vaak in verband gebracht met een zink tekort. 

Het aanvullen van zink werkt in de meeste gevallen positief uit op bovenstaande problemen en : 

  • verbetert de werking van het immuunsysteem

  • verbetert het uithoudingsvermogen

  • versnelt het herstel van infectieziekten als verkoudheid

  • heeft een possitieve werking op de schildklier

  • bespoedigt het genezingsproces van in en uitwendige verwondingen

  • laat witte vlekjes op de nagels verdwijnen

  • herstelt een vermindert smaak en reukvermogen 

  • heeft gunstige invloed op geestelijke alertheid

  • helpt bij het verminderen van cholesterolafzettingen 

  • helpt bij de behandeling van geestelijke verwarring

  • helpt bij de behandeling van stress

Aanbevolen hoeveelheden 

De aanbevolgen hoeveelheden zink voor volwassenen is gesteld op 15mg per dag. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben iets meer nodig. 

Mensen die veel zweten kunnen 3mg zink per dag verliezen.  De zinkbehoefte is groter bij alcoholisten of diabetici.  Ook het gebruik van anticonceptiepil of hormoonpreparaten geeft een hoger zink behoefte. 

Natuurlijke bronnen

Zink is alom aanwezig in de natuur, vooral in vis en schaaldieren. Goede natuurlijke bronnen zijn oesters, eidooier, lamsvlees, varkensvlees, rundsvlees, peulvruchten, sesamzaad, tarwerkieen, biergist, paddestoelen en magere melkpoeder. 

Zink wordt ook opgenomen via Zink tabletten 

Maatvoering

Mineralen zijn metalen en andere anorganische stoffen die ongeveer net zo werken als vitaminen. Ze stimuleren de lichaamsprocessen enhelpen o.a. bij de vorming van tanden en botten. De maatvoering bij vitaminen en mineralen kan wat verwarrend overkomen vandaar een korte uitleg. De IE aanduiding staat voor Internationale Eenheden en is een maatsysteem wat de activiteit aangeeft van een vitamine. Het gewicht van een IE kan daarom per vitamine verschillen; zo weeg 1 IE vitamine A 0.3 microgram, terwijl 1 IE van vitamine D slechts 0.025 microgram en 1 IE vitamine E 0.7 microgram. In de regel gebruikt men alleen voor A, D en E de aanduideing IE. andere vitaminen en mineralen meet men in de regel in microgrammen (mcg) milligrammen (mg) of grammen (g). 100 mcg : 1mg en 1000mg = 1g. 

De term ADH staat voor aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. 

Photo by Free-Photos on pixabay
Photo by malgorzatahaggu on pixabay
archief S&F130
Vragen & Antwoorden - Anabolic - Viagra of Cialis
Sportspecific : Romprotatie De vergeten dimensie!