Fitness 

Kracht-training voor iedereen

Saturday 01 October 2005
195
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Krachttraining voor iedereen is een nieuw boek over krachttraining wat is geschreven door Robbert Wolters. Robbert is de voormalig hoofdredacteur van Sport & Fitness en schrijft iedere uitgave nieuwe artikelen over training, voeding en suppletie. Krachttraining voor iedereen is een boek voor iedereen die meer wil weten over krachttraining. Krachttraining voor iedereen is een instructieboek voor iedereen die met krachttraining wil beginnen. Daarnaast biedt het een goede leidraad voor trainers die een krachttrainingsschema willen opstellen. In Krachttraining voor iedereen staan meer dan 50 oefeningen met duidelijke foto’s geïllustreerd. Top bodybuilder Paul Lans heeft onder andere zijn medewerking verleend aan de totstandkoming van dit boek. Krachttraining voor iedereen is een 100% Nederlandse uitgave en dus geen vertaling van een Amerikaans boek.

Sport & Fitness heeft een exclusieve afspraak gemaakt met Robbert om delen van zijn boek in Sport & Fitness te laten verschijnen. Krachttraining voor iedereen is een uitgave van Forte Uitgevers en is verkrijgbaar via de boekhandel.
Krachttraining en afvallen Krachttraining is bij uitstek geschikt om permanent vetverlies te bereiken. Veel mensen denken bij afvallen aan strenge diëten en veel eindeloze sessies op de fiets of de loopband. Het is inderdaad zo dat je in een uur intensieve training op een hometrainer meer calorieën verbrandt als tijdens een uur intensieve krachttraining. Echter vijf minuten na je fietstraining is je verbranding weer genormaliseerd, terwijl het vetverbrandende effect van een krachttrainingssessie tot wel 30 uur na een training aanhoudt. Maar krachttraining heeft nog een veel belangrijker voordeel.

Door diëten en veel duurtraining ontstaat er een energietekort in je lichaam. Op zich is dit niet zo slecht, want dit tekort zorgt ervoor dat je lichaam de vetreserves aanspreekt. Het nadeel is echter dat je lichaam onder invloed van het tekort aan voedsel en de eenzijdige training ook spierweefsel afbreekt om in de energiebehoefte te voorzien. Hierdoor word je niet alleen slapper, maar je verliest ook de vorm van je lichaam. De weegschaal geeft weliswaar minder aan, maar de spiegel stelt teleur. Veel erger nog is dat door het verlies van spierweefsel je stofwisseling omlaag gaat. Spieren verbruiken namelijk 70% van de dagelijkse energie in je lichaam. Als je minder spieren hebt, verbruik je minder energie en zul je dus nog minder moeten eten en nog meer moeten lopen en fietsen om nog af te vallen. Om je spieren te behouden en wellicht zelfs wat meer spieren te kweken, is krachttraining een onmisbaar element in een succesvol afslankprogramma. Op deze manier zorg je dat je stofwisseling op niveau blijft en je 24 uur per dag volop energie verbruikt.

Als je de keuze hebt, ga dan met gewichten trainen in plaats van lopen of fietsen. Je verliest wellicht wat minder snel je overgewicht, maar het gewichtsverlies is puur vetverlies en je kunt het blijven volhouden tot je op je ideale gewicht zit.
Krachttraining en grote spieren Een veel gemaakte opmerking, met name door vrouwen, als ik krachttraining adviseer om af te vallen is zoiets als: “ik wil geen grote spieren hoor”. Veel mensen associëren krachttraining nog steeds met grote spieren. Wellicht is dit het meest hardnekkige vooroordeel over krachttraining. Denk als vrouw alsjeblieft niet dat je door krachttraining grote spieren gaat opbouwen. Zelfs al zou je als doel hebben om de omvang van je spieren te maximaliseren, dan nog zul je als vrouw door je gebrek aan mannelijke hormonen zelfs niet de omvang van een ongetrainde man kunnen bereiken. Door krachttraining te combineren met een uitgebalanceerd voedingsprogramma neemt de omvang van je lichaam juist af. Krachttraining helpt namelijk om het vet wat in en om je spieren zit te verminderen. Hierdoor neemt de omvang van je lichaam af in plaats van toe.

Vrouwen die op een natuurlijke manier aan intensieve krachttraining doen zijn in omvang juist kleiner dan hun inactieve tegenpolen, ondanks dat ze meer spieren hebben. Dit komt omdat een kilo vet in het lichaam vier keer zo veel ruimte in beslag neemt als een kilo spieren. Als je dus een kilo vet verruilt voor een kilo spieren, is je omvang met driekwart afgenomen. De overdreven gespierde en soms zelfs mannelijk ogende vrouwelijke bodybuilders die je af en toe in bladen tegenkomt zijn extremen, waarbij naast training en voeding ook chemische manipulatie een belangrijke rol speelt.


Krachttraining en fitness De term krachttraining is sinds de opkomst van de fitnessbranche in Nederland een beetje naar de achtergrond verdwenen. Er zijn maar weinig centra die adverteren met het aanbieden van krachttraining. In plaats daarvan wordt de term fitness gebruikt. Eigenlijk heeft fitness een dubbele betekenis. Aan de ene kant is fitness het totale gevoel van gezondheid, vitaliteit en fitheid dat je door sporten en gezond eten kunt bereiken. Aan de andere kant wordt met de term fitness vaak het trainen met gewichten aangeduid. Dit kan met losse halters, maar er wordt ook veel gebruikt gemaakt van een ruime sortering fitnessapparaten. Krachttraining is wat dat betreft een meer eenduidige term voor het trainen met gewichten.

Veel mensen denken bij krachttraining echter meteen aan krachtsporters met grote spieren. Het is natuurlijk al lang niet meer zo dat iedereen die met gewichten traint ook grotere spieren wil. Sterker nog, de meeste mensen die met gewichten trainen willen dit juist niet, maar doen dit vooral voor hun plezier en hun gezondheid. En juist voor deze groep mensen is dit boek geschreven. Wat echter niet vergeten mag worden is dat de grondbeginselen van krachttraining de basis vormen voor alle vormen van fitnesstraining. Die grote en sterke krachtsporters, waarvan er in bijna iedere sportschool wel enkele te vinden zijn, hebben alleen andere doelstellingen dan de meeste mensen. Ze gebruiken echter dezelfde machines, dezelfde halters en dezelfde trainingsprincipes. Onthoudt daarom het volgende: fitness is krachttraining.

Geprint met toestemming van de uitgever. Krachttraining voor iedereen is verkrijgbaar via de boekhandel. ISBN 90 5877 363 9. Prijs € 19,95
Door robbert Walters
Photo by John Voo on Flickr
archief S&F130
Krachttraining, een anatomische benadering - Dumbell Press
Anticonceptie in de sportschool