Voeding 

Beter barbecuen

Saturday 01 October 2005
147
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

In de zomer ruik je bij mooi weer overal de geuren van barbecue’s als je over straat loopt. De geuren van geroosterd vlees zorgen er voor dat je zelf ook zin krijgt om te gaan barbecuen. Veel mensen die gaan barbecuen kiezen voor gemak en kopen bij de slager of in de supermarkt een pakket met barbecuevlees, maar deze pakketten zijn vaak samengesteld uit vette vleessoorten. Op een simpele manier maak je van je barbecue avond een gezonde en gezellige avond.

Een goede start Voor dat je de barbecue aan steekt is het van belang een paar punten in de gaten te houden. Allereerst is het belangrijk om altijd water bij de hand te hebben. Niet alleen om je dorst te lessen als je boven de hete barbecue je vlees staat te grillen, maar vooral om het brandgevaar te verminderen. Jaarlijks vliegen er altijd nog een aantal tuinen, tenten en caravans in brand omdat de barbecue te dicht bij stond. Een emmer water naast de barbecue en snel ingrijpen als er wat mis gaat kan dit leed voorkomen. Uiteraard is het ook handig om een goede plaats uit te kiezen voor de barbecue, dus niet in de buurt van droge en brandbare objecten zoals bomen, schuttingen van riet en nylon tenten.

Kleine vonkjes die uit de barbecue opspatten kunnen bij droog weer al snel het begin zijn van een grote brand. Vandaar ook dat het verstandig is om je shirt van synthetische stof maar niet aan te doen als je naast de barbecue staat, ook dit materiaal kan namelijk zeer goed branden. Zorg ook dat je barbecue op een goede ondergrond staat, als de barbecue wankel staat dan kan hij omvallen en dat geeft niet alleen veel troep, het is ook nog eens jammer als al je eten net op de barbecue ligt. Na deze eerste voorbereidingen wordt het tijd om de barbecue aan te gaan steken. Verdeel allereerst een laagje briketten of houtskool over de bodem van de barbecue (laat de fles spiritus nog in het keukenkastje staan). Leg vervolgens tussen de briketten of houtskool enkele aanmaakblokjes (de fles spiritus mag nog steeds in het keukenkastje blijven staan). In plaats van de aanmaakblokjes kun je ook speciale barbecue lucifers kopen dit zijn behoorlijk dikke lucifers die als aanmaakblokjes kunnen gebruikt worden. Als de aanmaakblokjes branden strooi je nog een tweede laagje houtskool of briketten in de barbecue.

Let er op dat je de brandende aanmaakblokjes niet ‘verstikt’ door zoveel houtskool er overheen te strooien dat er geen zuurstof meer bij het vuur kan. Hierna duurt het ongeveer een half uurtje tot de briketten of het houtskool mooi gloeien. Op deze manier is het zeer eenvoudig om de barbecue snel en goed aan te steken, zonder dat er spiritus nodig is. Leg het eten niet te vroeg op de barbecue, want dan kunnen de stoffen die bij de verbranding van het houtskool vrijkomen op het eten gaan zitten. Dit is vooral niet zo plezierig omdat deze stoffen kankerverwekkend zijn. Zorg er voor dat het eten dat je wilt gaan grillen al klaar ligt in de koelkast voor je de barbecue aansteekt. Dit voorkomt een hoop stress als de barbecue al klaar staat om gebruikt te worden en in de keuken nog hard gewerkt wordt om bijvoorbeeld de kipspiezen klaar te maken.
Bereiden Het grootste probleem bij barbecuen is het gaar worden van het eten. Het komt maar al te vaak voor dat half gare etenswaren toch maar opgegeten worden omdat het zo lang duurt voordat het gaar is. Dit hoeft echt niet nodig te zijn als er verstandig gebarbecued wordt. Het begint al met de keuze van het eten dat op de barbecue gegrild wordt. Kies niet voor te dikke stukken vlees, want die hebben zeer lang nodig om goed gaar te worden. Een enorme entrecote of steak is natuurlijk enorm lekker om te barbecuen, maar houd er wel rekening mee dat het lang duurt voordat hij medium gegrild is. Beter is het om meerdere kleinere stukken vlees te grillen dan één enorme lap vlees.

Als je kip wilt gaan grillen dan is het verstandig om de kip voor te garen door het bijvoorbeeld kort te koken. Kip kan salmonella bevatten en het eten van (half) rauwe kip kan behoorlijk wat darmproblemen veroorzaken en bij mensen met een verminderde weerstand kan het zelfs een fatale afloop hebben. Zeker bij kip is het dus aan te raden om de kip in kleine stukken te grillen (bijvoorbeeld aan een spies) of om de kipfilet of kippenpoot voor te koken (bijvoorbeeld in bouillon voor een betere smaak). Om bacteriën, die tot een voedselvergiftiging kunnen leiden, geen kans te geven kun je het beste al je barbecue vlees zo lang mogelijk in de koelkast laten liggen en het er pas uit te halen vlak voor het op de barbecue gaat. Van nature zijn er namelijk bacteriën aanwezig in het vlees die zich snel vermenigvuldigen als het vlees boven 10° C bewaard wordt. Op een zomerse dag is het ’s avonds al snel 20° C, dus je kunt nagaan dat de bacteriën zich dan op dubbele snelheid vermenigvuldigen. Een koelbox naast de barbecue zetten waarin je het vlees bewaard is dus een zeer goede oplossing om dit te voorkomen.

Gezond en lekker Behalve de barbecue pakketten die bij de slager te koop zijn bestaan e veel meer lekkere en gezonde producten die op de barbecue gegrild kunnen worden. Vis is zo’n gezond en lekker alternatief. Vis is behalve eiwitrijk ook nog eens rijk aan de bekende Omega-3-vetzuren. Deze vetzuren hebben een positief effect op de preventie van hart- en vaatziekten en ontstekingen. Om te voorkomen dat je vis tijdens het grillen uit elkaar valt en tussen de briketten belandt, zijn er speciale visklemmen te koop voor de barbecue. Hier kan de complete vis ge
makkelijk ingeklemd worden. Vraag wel aan je visboer om de vis voor je schoon te maken want vaak bevat een vis nog bloedvaten in de buikholte die kunnen zorgen voor een vieze bittere smaak. Moten vis zijn ook perfect voor de barbecue, denk bijvoorbeeld aan een moot zalm of tonijn. Voor moten vis geldt dat voor elke centimeter die de moot dik is, je ongeveer twee minuten de vis moet grillen. Als je toch bij de viszaak bent, neem dan ook eens gamba’s of garnalen mee voor op de barbecue. Behalve vis zijn er ook veel vleessoorten die mager zijn en uitermate geschikt zijn om te grillen. Biefstuk en kip zijn ideaal om te grillen en om te verwerken in spiesen of te marineren. Het is ook lekker om aardappels en groeten te grillen.

Wikkel bijvoorbeeld een aardappel in aluminiumfolie (met kruiden bijvoorbeeld) en pof deze gaar. Kleine aardappeltjes kun je rauw in folie wikkelen en op de barbecue leggen terwijl je grotere aardappels beter eerst voor kan koken of in blokjes kan snijden, anders duurt het lang voordat de aardappel gaar is. Wat betreft het grillen van groente is een gegrilde paprika of courgette ook erg lekker. Koolhydraten Om tijdens een barbecue ook voldoende koolhydraten binnen te krijgen kun je aardappels poffen. Maar het is ook lekker om eens wat anders te maken. Een gezond en lekker idee is het om bijvoorbeeld couscous te maken. Tegenwoordig zijn er in de supermarkten diverse gekruide varianten couscous te koop. De bereiding dit koolhydraat rijke product is snel en simpel. Daarnaast maak je in een handomdraai een lekker sausje met gezeefde tomaten, in blokjes gesneden puntpaprika’s (van de grill bijvoorbeeld) en wat kruiden.

Ook lekker en gezond is het om een koude pasta salade te maken. Mocht het gaar worden van het vlees wat langer duren dan gepland, dan hoef je je tenminste geen zorgen te maken dat je andere eten koud wordt. Als basis voor de salade kook je pasta die je na het afgieten met koud water afspoelt en meng je dit met gesneden (ijsberg) sla. Hierna kun je groenten als tomaat, komkommer en paprika toevoegen en naar smaak kruiden toevoegen. Gerookte kip, tonijn en surumi passen ook perfect in een pasta salade. Een ander bijgerecht wat goed te combineren valt met vlees of vis van de barbecue is risotto. Combineer de risotto bijvoorbeeld met een kipspiesje met tomaat, aubergine, en champignons die je bestrooit met Italiaanse kruiden. Door de kruiden ook op de gloeiende kolen te strooien krijg je niet alleen een heerlijke geur, de smaak van de kruiden trekt ook in het vlees of in de vis waardoor het nog lekkerder gaat smaken. Kortom, er zijn genoeg mogelijkheden voor een gezond en lekker avondje barbecuen. Nu maar hopen op veel mooie zomeravonden om lekker te barbecuen!     

Covermodel : Naomi Rinsampessy
Medium-Chain Triglycerides Het supplement om aan te komen en af te vallen !!