Bodybuilding 

De 10 tips van .... Roy Menig

Saturday 01 October 2005
189
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Roy Menig draaide zijn eerste wedstrijd in 1982. Aangezien dit een wedstrijdje was op de eigen sportschool was de eerste stap naar het podium snel gemaakt. Niet langer als een jaar duurde het voordat Roy zich aan het grote publiek voorstelde. Het was op de Hercules in 1983. Hij werd 1e en pakte direct de Overall mee. Na een hele reeks van titels waaronder de Holland maar liefst 3 keer, diverse 2e  en 3e plaatsen op international wedstrijden en de memorabele overwinning op Paul Lans op de Dutch Night of the Champions in 2001, was Roy klaar voor een serieuze sprong naar de professionals.

Begeleider Ferdy Robeyn schreef Roy in voor wellicht de zwaarste wedstrijd van het hele profcircuit, de Master Olympia. Onze kleine Hollandse vriend liet zich echter niet gek maken en verraste vriend en vijand met een fantastische 8ste plaats op deze loodzware wedstrijd. Na dit mooie resultaat schreeuwde de fans natuurlijk om een goed vervolg in dit profcircuit. Hiervoor werd er ingeschreven voor zowel de Grand Prix van Engeland, als die van Holland.

Na de vreemde kwalificering op deze beide wedstrijden had zowel Roy als Ferdy wel even z’n buik vol van het hele prof-gebeuren. Als je op een wedstrijd goed in shape staat, maar je wordt toch laag geplaatst, dan werkt dat natuurlijk erg demotiverend. Hoewel een grote naam als Shawn Ray na de Mr. Olympia zelfs de moeite had genomen om Roy te complimenteren met zijn goede shape, was voor Roy de lol er af.

Toen er ook nog bleek dat er heel erg slordig werd omgesprongen met het betaalde inschrijfgeld voor zijn proflicentie heeft Roy vrijwillig afstand gedaan van de eer en werd er besloten om amateur te blijven. In 2004 is Roy in verband met gezondheidsproblemen van zijn begeleider overgestapt voor deze begeleiding naar Siggi Seegers. Echter toen in dat jaar ook nog eens de gezondheid van zijn vrouw erg slecht werd, is heel zijn sport op een lager pitje gekomen. Roy heeft wel gewoon door getraind in dit jaar maar was er toch door de gezondheidsproblemen van zijn vrouw even niet helemaal bij met zijn gedachten.

Nu de gezondheid van Roy’s vrouw weer helemaal in orde is, kan hij zich gelukkig weer storten op zijn sport. De voeding is altijd in handen van zijn vrouw zodat Roy zich eigenlijk nergens zorgen om hoeft te maken. Trainen doen ze ook samen en dit werkt voor beiden super goed. In 2005 deed Roy weer mee aan de EK te Solingen van de N.a.b.b.a. In een veld van 16 deelnemers werd hij 4e. Uiteraard niet tevreden met dit resultaat ging Roy door naar Brussel waar hij zijn klasse won bij de finale voor de Benelux. Dit jaar zal Roy verder gaan met werken aan zijn oude vorm.

Roy is veertiger maar vertoont nog geen tekenen van ouderdom. Aangezien Sport&Fitness aangenaam verrast was om hem weer terug te zien op het wedstrijd podium werd hij benaderd voor de 10 tips van deze keer.

Roy kwam met de volgende tips.

Tip 1 Forceer niets tijdens je training. Als je geen zin hebt, laat het dan zitten. Ga dan ook niet met tegenzin trainen. Als je dan half traint, had je beter niks kunnen doen. Uiteindelijk zal met tegenzin trainen zelfs averechts werken. Motivatie en zin om een spiergroep aan te gaan pakken houdt je scherp en kan je concentratie ten goede komen. Indien je geen zin hebt zal het je concentratie beïnvloeden en heb je eerder kans op blessures.

Tip 2 Luister naar je lichaam. Let op voortekenen van je lichaam die wijzen op blessures. Pijn is een dergelijk voorteken. Dit is een teken dat je iets anders moet doen, of gewoon moet stoppen. Pijn is nooit goed. Je mag wel een bepaalde spanning voelen of verzuringspijn, maar echt pijn is meestal een teken dat je lichaam iets niet wil of kan. Luister daar naar als je lichaam je lief is.

Tip 3 Voeding is heilig voor een bodybuilder. Er zijn jammer genoeg nog steeds heel veel mensen die erg slecht eten. Wanneer ik in een sportschool mensen spreek dan claimen ze allemaal goed te eten. Maar als ik dan vraag of ze me eens kunnen laten zien wat ze dagelijks naar binnen werken dan blijkt heel iets anders. Als ze al redelijk eten dan drinken ze weer niet voldoende. Op dit gebied kunnen heel veel mensen nog heel erg veel leren.

Tip 4 Een 4e tip is om voldoende te drinken. Je kunt nog zo goed eten, als je geen vloeistof tot je neemt om de voedingstoffen door je lichaam te transporteren dan krijgen je spieren nog niet de stoffen die ze nodig hebben om te kunnen herstellen en groeien. Een minimum zou rond de 3 liter moeten liggen, maar ik ken ook mensen die nog veel meer drinken.

Tip 5 Leer alsjeblieft dat gewicht onbelangrijk is. Ook met mindere gewichten kun je de spieren voldoende prikkelen om ze te dwingen tot groei. Het lijkt mij logisch dat je op maandag, als je ten minste in het weekend hebt gerust, sterker ben als in het einde van een drukke werk-/ trainingsweek. Op vrijdag kan je dus waarschijnlijk mindere gewichten aan als op een maandag. Houdt daar rekening mee in de
planning van je trainingen door de week heen. Indien je bijvoorbeeld een spiergroep extra aandacht wil geven, dan zou je deze in het begin van de week moeten trainen.

Tip 6 Zoek iemand die je onder je kont schopt als het nodig is. Je moet dat ook wel aan willen nemen van die persoon maar zoek zo’n persoon die je zegt waar het op staat. Deze persoon kan je oppeppen, motiveren, maar ook afremmen als je dreigt te gek of onverstandig te doen. Deze persoon moet je vertrouwen, en hiervan moet je weten dat hij het beste met je voor heeft, anders werkt het nooit.

Tip 7 Onthoudt dat je altijd bodybuilder bent. Het is een levenswijze die allesomvattend is. Je staat er mee op en gaat er mee naar bed. Alles moet kloppen en dan kan je heel veel resultaten behalen. De discipline die je met deze sport ontwikkeld kan je echter ook buiten de sportschool heel erg helpen. Wanneer je deze discipline je eigen maakt, zal het je ook in andere levensdoelen helpen om die doelen te bereiken.

Tip 8 Rust. Je groeit pas als je rust. Hoe hard je ook traint, hoe goed je ook eet, je lichaam hersteld zich pas als dit aan het rusten is. Ik heb zelf de mogelijkheid om een middagdutje te doen, maar als dat niet lukt, zal je toch moeten zorgen dat je voldoende nachtrust krijgt. Dus, op tijd naar bed!

Tip 9 Je trainingsmaatje is heel erg belangrijk. Wederzijds respect en elkaars doelen respecteren is heel belangrijk. Een grapje en een dolletje op zijn tijd moet kunnen, maar zorg er voor dat je elkaar respecteert en helpt om je doel te verwezenlijken.

Tip 10 Last but not least. Heb geduld. Als je geen geduld hebt, dan kan je beter gaan dammen want dan wordt het helemaal niks met je bodybuilding carrière. Het is namelijk een sport van de lange adem. Wil je veel bereiken, dan zal je er heel veel voor moeten doen, en ook laten.

Pure Power : Hoe kun je deadliften?
Vraag het Ed - Basketball-act & op zoek naar een goede sportschool