Fitness  Bodybuilding 

Creatine en eiwit voor het trainen

Thursday 01 December 2005
220
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

‘We waren stomverbaasd’, zegt de Canadese bewegingswetenschapper Darren Candow. ‘We hadden geen flauw idee dat de combinatie van creatine en eiwitten zo goed zou werken. Dat konden we ook niet weten, want wij waren de eersten die dat voor deze groep onderzochten.’ Candow, verbonden aan de University of Saskatchewan, onderzocht of hij oudere mannen beter kon laten reageren op krachttraining. Hij liet drie groepen zestigers en zeventigers trainen onder begeleiding. Eén groep dronk een eiwitshake voor de training, een andere groep nam creatine, en weer een andere dronk een eiwitshake waaraan ook creatine was toegevoegd. Na tien weken bleek dat alleen eiwitten voor de training nauwelijks hielp. Bij de proefpersonen nam de hoeveelheid spiermassa met een procent toe. Drie keer zo goed werkte creatine, en zes keer zo goed werkte de combinatie van eiwitten en creatine. Na tien weken hadden de mannen in de creatine+eiwitten-groep meer dan drie kilo nieuwe spiermassa opgebouwd. De Canadezen denken dat de eiwitten de spieren voorzien van nieuwe bouwstoffen, en dat de creatine de spieren een extra groeiprikkel geeft. 

University of Saskatchewan
archief S&F131
Cafeïne toch doping
Het beste trainingsschema : Niet te veel, niet te weinig