Vragen & antwoorden 

Vragen & Antwoorden - Is een gehele opwarming nodig voor krachttraining ?

Wednesday 01 February 2006
149
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Beste Peter,

Ik train in een zeer goed geoutilleerd fitness centrum. Loopbanden, fietsen, ski machines, apparaten voor been-, borst en armtraining. Noem maar op. Zelf begin ik altijd met 20 minuten loopband, die ik langzaam in hellingsvlak opvoer. Dan maak ik een ronde langs alle machines voor alle spiergroepen. Tenslotte doe ik een cool-down van weer 20 minuten op een step-machine. Ik train om er beter uit te zien, wat sterker te worden en mijn algehele conditie op te vijzelen. Nu valt het me op dat de meeste krachtsporters (zowel jongens als meisjes) nooit gebruik van de loopband of enige cardio apparatuur maken. Ze duiken meteen vanuit de kleedkamer onder het ijzer. Heb eens gevraagd waarom ze geen algehele warming up deden. Antwoord: dat kost tijd en energie die ik nodig heb voor spieropbouw.
Kan volgens mij niet gezond zijn!
Eric Loots

 

Beste Eric,

Het doel waarvoor jij traint, past bij je workout. Bodybuilders en andere krachtsporters zijn meer specifiek gericht. Je kunt honderden malen met zeer goede argumenten beweren dat een algehele warming up nodig is, ze doen het niet. Tussen haakjes: ik ook niet. Een lokale warming up met een licht setje van 20 – 30 reps is voor krachtsporters voldoende. Ergo: het doel waarvoor je traint bepaalt de wijze waarop je traint. Aërobe training voor bodybuilders heeft echter wel een belangrijke plaats in de wedstrijdvoorbereiding.
Groetjes,
Peter

Photo by Charlene N Simmons on Flickr
archief S&F132
Vragen & Antwoorden - Alchohol en groei gaan niet samen
Vragen & Antwoorden - Hoe vaak je resultaten meten ?