Fitness 

X-treme Fitness Work-outs

Wednesday 01 February 2006
213
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

X-treme Fitness Work-outs zijn work-outs in circuitvorm. In het achtste artikel wordt een circuit omschreven met dumbbells.

Een uitdagend vervolg op de eerdere circuits met dumbbells (DB’s). De vaste lezers weten inmiddels al dat de Xtreme Fitness Work-outs vooral bedoeld zijn voor de sporters die toe zijn aan moeilijkere oefeningen. Doordat veel spieren tegelijk of gecoördineerd samen moeten werken wordt een groter – functioneel – trainingseffect bereikt dan met geïsoleerde bewegingen. Als sporters weinig ervaring hebben of een tijdje niet getraind hebben, zijn deze trainingen niet geschikt. En uiteraard moet je ook goed letten op je romp. Als je explosieve sprongen maakt, is de basishouding belangrijk. Die is met de onderrugspieren voldoende op spanning en de borstkas min of meer opgetild, je kin iets ingetrokken en je hoofd in het verlengde van je romp. De rotatiebewegingen met de romp en armen kunnen alleen als je met lichte belastingen werkt en daarbij goed aanvoelt hoe je in een natuurlijke vorm overgangen kunt maken van houdingen. Als een sporter gewend is geraakt aan isolatie, is dit laatste een probleem. Deze oefeningen voelen dan schokkerig aan, precies wat je eigenlijk mist. Je hebt te lang je lijf in stukjes getraind waardoor je een zekere gratie en souplesse mist in je bewegingen. Ik noem dit bij wijze van grap wel als de lego-man of -vrouw en verwijs graag naar Griekse beelden zoals die van Zeus, Atlas of Hercules waarin onmiskenbaar een verfijnde samenhang tussen spieren en totale uitstraling zichtbaar is. In die tijd kenden ze in ieder geval niet voor elke spiergroep een aparte machine. Voordat allerlei mensen nu verontwaardigd de redactie schrijven, isolatie en machines vind ik ook waardevol en zinvol, maar vooral voor beginners, bodybuilders en als extra’s voor krachtsporters. Zie de X-treme Fitness Work-outs dus als een warming-up of extra trainingsvorm mocht je bij één van deze groepen horen. Of kies uitsluitend voor deze workouts als je gevorderd bent en extra wilt profiteren van deze functionele, totale trainingsvormen. Mocht je de oefeningen voor het eerst doen, laat iemand de uitvoering controleren, neem gewoon dit magazine mee en vraag iemand erbij.

Methode

In dit circuit is wat meer aandacht voor de romp en het bovenlichaam. Je zult merken dat de benen niet extreem, maar bij de tweede oefening op een bijzondere manier aangepakt worden. Het blijft de bedoeling dat je na een opwarmrondje alle oefeningen achter elkaar gaat uitvoeren en dan 1-3 rondes doet. Na het circuit kun je nog wat rekken en strekken of andere oefeningen doen. Doe dit circuit niet laat in een training of als je al vermoeid bent, dan is het risico te groot dat je de oefeningen onvoldoende controleert. De totale tijdsduur van dit circuit is 10 minuten bij één opwarmrondje en één optimale ronde of ongeveer 30 minuten als je 3 rondes doet.

Photo by teamsmashgame on pixabay
archief S&F132
Vragen & Antwoorden - Hoe vaak je resultaten meten ?
Concentreren is beter presteren