Fitness 

sportspecific : Functioneel Trainen, Grenzeloos presteren !

zaterdag 07 oktober 2017
70
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Als er over trainen gepraat en geschreven wordt gaat het meestal over effectiviteit: hoe effectief is een trainingsmethode om beoogd effect te behalen. Ook komt het onderwerp veiligheid wel eens aan de orde: trainen moet veilig zijn. Punt! Maar hoe vaak lees je iets over die andere heel belangrijke prestatiebepalende factor: Plezier! Want laten we wel wezen: als je er geen lol in hebt hou je het niet lang vol. De beste combinatie is natuurlijk resultaten boeken en elke dag met plezier trainen: functioneel en met plezier. Oftewel: Fun©tioneel Ttrainen. 

Aan de ene kant zoeken we dus naar trainingsmethoden en oefeningen die resultaat opleveren in termen van fitness, uithoudingsvermogen, spiermassa, een mooi lichaam, afvallen, sterker of explosiever worden enzovoorts. Aan de andere kant willen we graag dat de training plezierig is, leuk is. In Fun©tioneel trainen bereiken we dat door trainingsmethoden en oefeningen te kiezen die functioneel zijn: ze dragen bij aan de prestatie die jij beoogt. Verder kiezen we trainingsmethoden en oefeningen te kiezen die leuk zijn om te doen.


In dit artikel bespreken we twee elementen die trainen ‘leuk’maken:

1. Uitdaging: trainingsmethoden en oefeningen moeten uitdagend zijn
2. Variatie: er moet variatie in de oefenstof zitten en tussen de verschillende trainingen
Voorbeeld van Fun©tioneel Trainen: push to the limit! Onder de pushbeweging verstaan we iedere beweging waarbij de hand van het lichaam af gaat. Denk aan duwen, stoten, strekken en slagen. Uiteraard worden de Pushbewegingen meestal gecombineerd met andere primaire bewegingpatronen als rotaties e.d.

 

 

De ‘push to the limit’workout begint met basisoefeningen en wordt dan steeds uitdagender gemaakt door:

• Van licht naar zwaar te gaan

• Van langzaam naar snel

• Van stabiel naar labiel evenwicht

• Van symmetrisch naar a-symmetrisch

• Van solo naar partneroefeningen

• Van algemene naar sportspecifieke oefeningen

 

Basis oefeningen

1. Opdrukken tegen een muur of vanaf je knieën
2. Traditionele push up
3. Push up op verhoging, bijvoorbeeld op medicin balls


Gevorderde oefeningen: solo

4. Opdrukken op Swiss ball 1-2 5. Ballistische en Plyometrische uitvoering van de traditionele push-up

Gevorderde oefeningen: met partner
6. Grond Push- ups liggend 1 tot en met 3
7. Seated partner press symetrisch en a-symmetrisch
8. Opdrukken vanuit handstand

9.Partner wegduwen vanuit grondsituatie.

 

Dit is een hele sportspecifieke push oefening!  Vooral de partneroefeningen maken aanspraak op je coördinatie, balans en afstemming op een ander.  Precies die ingrediënten die je ook tegenkomt in een ‘sportsituatie’. Begin altijd langzaam en streef naar optimale technische uitvoering, waaronder een streven naar een optimale balans, stabiliteit en bewegingsuitslag in de gewrichten.  Daarna kun je het aantal herhalingen vergroten, de snelheid verhogen of beide.
Je kunt de oefeningen ook in circuitvorm doen: dan ga je van de ene oefening naar de andere.  Wil je niet verzuren kies dan voldoende rust tussen de oefeningen.

 

Tot slot

Dit is slechts een greep uit de vele push oefeningen die mogelijk zijn.  Er zijn nog vele variaties met partner maar natuurlijk ook met gewichten.
Denk aan bankdrukken enzovoorts.  De enige grens is je eigen creativiteit... en je trainingshonger.
Push yourself!

 

Profile Photo by Keith Allison on Flickr - Aviva Sinay Fitness model
archief S&F132
Concentreren is beter presteren
Krachttraining, een anatomische benadering - Reverse Curl