Bodybuilding 

De 10 tips van .... Chris Cormier

Wednesday 01 February 2006
220
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Het kon natuurlijk bijna niet anders. Wanneer je in een interview zit met een van de meest succesvolle bodybuilders ter wereld, Chris Cormier, ligt het voor de hand dat je ook voor de tien tips nog wat vragen op hem af vuurt. Dat viel overigens nog niet mee want Chris laat zich na tien tips echt niet de mond snoeren. Het eindresultaat was twaalf tips. Na wat heen en weer schuiven kon ik er toch nog tien van maken, anders had deze rubriek dit keer “De twaalf tips” moeten heten en dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Aangezien we nu al heel uitgebreid hebben behandeld wat Chris in zijn lange carrière al heeft bereikt, en wat zijn visie en doelen nog zijn, kunnen we direct overgaan op de tien tips.

Tip 1.
Wanneer je een wedstrijd hebt geselecteerd, maak dan een aanvalsplan. Je moet je tijd slim inplannen en alle actiepunten van tevoren plannen. Zo loop je niet onverwachts tegen verrassingen aan en blijf je de baas over je voorbereiding. Je blijft de controle houden en dat geeft rust en overzicht.

Tip 2.
Begin op tijd met zaken als poseren. Niet alleen op muziek, je routine, maar ook je quarterturns en je verplichte poses. Het is erg belangrijk om ook hiervoor twaalf weken uit te trekken. Doe je dit pas in de laatste week, dan val je genadeloos door de mand op de dag van de wedstrijd. Besteed tijd aan je poseren, maar ook aan je bruining. Daarbij wil ik graag benadrukken dat ook donkere mensen dienen te bruinen! Ik heb wel gezien dat een donkere atleet haast grijs leek te kleuren in het licht van het podium. Voorkom dat want het ziet er niet uit!

Tip 3.
Maak een tussentijdse stand van zaken. Als het goed is heb je zoals ik bij tip 1 aangaf een tijdslijn uitgestippeld die je kan aan geven op welk moment in de voorbereiding je op welk punt moet zijn. Na vier weken moet ik,…......na acht weken moet ik….....om dan na twaalf weken klaar te zijn.

Tip 4.
In Amerika is het gemakkelijker om buiten de deur toch goed te eten als bodybuilder, maar als dat hier niet lukt, neem dan je maaltijden mee. Al neem je maar twee tot drie maaltijden mee en wat shakes, dan ben je al een heel eind. Koelbox aanschaffen dus en meenemen die maaltijden. Als je zoals ik al zo lang eet zoals het hoort, dan weet je na verloop van tijd wel wat je moet eten, en hoe je lichaam moet voelen na een maaltijd. Je weet dan precies wanneer je hebt zitten proppen, en dus teveel hebt gehad.

Tip 5.
Cardio is niet alleen voor in de wedstrijdvoorbereiding. Off-season is het zeker zo belangrijk. Door deze cardio verbrand je uitsluitend vet, dus waarom zou je het niet doen? En het fabeltje dat je hierdoor geen grote benen zou kunnen krijgen is echte onzin. Dus…twee tot drie keer cardio in de week is prima.

Tip 6.
Zorg ervoor dat je niet gaat overeten. Proppen zal er niet voor zorgen dat je sneller aankomt. Wel zal dit tot gevolg hebben dat je buik gaat uitpuilen als een ballon. Dat ziet er natuurlijk niet uit!

Tip 7.
Bedenk je elke dag dat je gezondheid op nummer 1 staat! Niets is belangrijker dan dat. Je kunt nog zo gedreven zijn in je sport, wees je er van bewust dat je gezondheid belangrijker is dan welke trofee dan ook, en laat dit meewegen in je beslissingen.

Tip 8.
Dames bodybuildsters! Let alsjeblieft op hoe je in het openbaar gekleed gaat. Vroeger liepen de dames gewoon in een sweater en een workout-pants. Dat ging nog wel. Tegenwoordig hullen ze zich in de strakste jurkjes en de blootste topjes die er verkrijgbaar zijn. Dames, laat je desnoods adviseren door iemand die verstand heeft van kleding, maar presenteer je als een dame. Daar bedoel ik ook je haar, make-up, nagels alles mee.

Tip 9.
Leer en lees alles wat je te pakken kunt krijgen over trainen, voeding, en het bewegingsapparaat. Kennis is macht en dat telt zeker ook in onze sport. Wanneer je je verdiept in bijvoorbeeld bewegingen die je spieren maken, dan kan je hier slim en doordacht mee om gaan. Denk dus na, leer en ontdek.

Tip 10.
Als laatste tip wil ik graag pleiten voor een nationale “armen naar beneden”-dag. Niets is zo vreselijk als al die gasten die zo breed mogelijk door de gym heen struinen. Armen wijd alsof ze een enge okselinfectie hebben. De instelling die deze gasten uitstralen verpest het imago voor veel normale bodybuilders.

Toch nog een elfde tip......
Als rode draad zou ik nog een tip willen geven aan de lezers van de Sport&Fitness.
Wanneer je traint voor een bepaald doel, maak het dan concreet.
Train niet met de instelling dat je misschien ooit wel een wedstrijd wil doen.
Nee, focus je ergens op en train gericht voor dat doel.
Het zichtbaar en tastbaar maken van je doelen zal je helpen om stapje voor stapje hier dichter bij in de buurt te komen.
Doe je dat niet dan ben je net een ongeleid projectiel.
Je vliegt wel hard ergens heen, maar niemand weet waarheen, en je pakt ook niet de kortste weg.  

 

Interview met Chris Cromier
Covermodel : Jean Chamoun - bodybuilding for life !