Vragen & antwoorden 

Vragen & Antwoorden - Clean Trainen

Wednesday 01 February 2006
95
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Geachte heer Wolters,


Ben zelf onlangs begonnen met het programma zoals beschreven in de recente uitgave van Sport & Fitness. Inderdaad is het hard werken, doch het resultaat telt. Ben zelf 34 jaar en train vanaf mijn twintigste jaar. Wat ik mij afvraag is het volgende. Is dit programma ook gericht of geschikt voor mensen die trainen zonder chemische ondersteuning? De intensiteit is behoorlijk en de rustdag volgend op de trainingsdag heb ik dan ook echt nodig. Kan een zogenaamde cleane atleet met dit schema ook behoorlijk progressie boeken? Ik vraag dit met name daar in de S&F schema's staan van verscheidene profs die een 'naturel' moeilijk kan gaan integreren of vervangen in zijn eigen training. Dergelijke schema's doen meer afbreuk aan het lichaam dan dat er iets opgebouwd wordt. Overigens mijn waardering voor het artikel 'an sich'. Duidelijk, verhelderend en motiverend.

Groeten vanuit Oosterwolde (Frl)

Ronald de Ruiter

 

Beste Ronald,


Een schema zoals in Old School Bodybuilding kan zeker door een cleane atleet worden gedaan. Anders zou ik het artikel niet hebben geschreven. Dat wil echter niet zeggen dat iedereen een dergelijk schema ook zo maar kan gebruiken en er op kan groeien. Het is zeker zo dat drie keer per week het hele lichaam trainen met meerdere zware oefeningen een maximale belasting vormt voor je lichaam. Dit betekent dat voeding en rust geoptimaliseerd moeten zijn om goed te groeien. Als je bijvoorbeeld probeert af te vallen en niet voldoende energie binnenkrijgt, of je hebt een hele drukke periode op je werk of privé, waardoor je onvoldoende slaap krijgt, dan gaat een schema als dit zich wreken. Ook voor meer gevorderde sporters die flinke zware gewichten gebruiken is drie keer per week zwaar trainen vaak te veel van het goede. Probeer dus goed te kijken naar je herstel door voeding en rust. Als je niet sterker wordt op dit schema, dan is dat een signaal dat je teveel belasting op je neemt. Je kunt dan de tweede training van de week eens met 70% van de gewichten doen die je normaal gebruikt. Wel trainen dus, maar licht. Verder verdient het de aanbeveling regelmatig een volle week rust te nemen. Eens in de vier tot acht weken, afhankelijk van je getraindheid. In mijn eigen training hou ik op dit moment drie weken op, één week af aan en dat bevalt me prima. Je mag best een beetje overbelasten in die drie weken zwaar trainen, zeker als je daarna een volle week rust kunt pakken. Blijf in die week goed eten en je zult merken dat je in die eerste training weer een stukje sterker bent geworden.


Groet,
Robbert.

Photo by pixabay
archief S&F132
Groen, groener, Groente !
Vragen & Antwoorden - In de breedte