Sterkste man 

Pure Power : Progressie

woensdag 01 februari 2006
25
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Iets wat je veel hoort is: Wat is nu je progressie? Ik vraag me dan af: Progressie waarin?

In het powerliften kunnen we progressie makkelijk vaststellen aan de hand van getilde totalen (in een bepaalde gewichtklasse). Aangezien wedstrijdsport afhankelijk is van een seizoen, is het dus van belang de progressie te koppelen aan dezelfde meetmomenten in het seizoen. Je kunt dan uitgaan van het Europese Kampioenschap (EK) en het Wereld Kampioenschap (WK). Omdat deze wedstrijden vaak in dezelfde periode worden georganiseerd, heb je dus bijna voor die wedstrijd een soortgelijke wedstrijdaanloop en kan je dus heel objectief de progressie van de verschillende kampioenschappen in kaart brengen. 

Mogelijk dat je nu denkt: leuk, maar wat kan ik met deze informatie?

Je kunt gaan analyseren wat een goede wedstrijdaanloop is geweest, dit naast een mindere goede wedstrijdaanloop aanleggen en hier dus van leren. Ik heb het hier over een wedstrijd aan loop en dit kunnen natuurlijk ook voor vastgestelde meetmomenten op de sportschool zijn. Denk dan bijvoorbeeld 1 keer per kwartaal. Als je dit gebruikt weet je ook gelijk dat je ieder jaar bepaalde momenten op vakantie bent en dus het moment daarna is het niveau vaak iets lager dan voordat je op vakantie ging.

Als je dan deze twee momenten met elkaar gaat vergelijken werkt dit niet motiverend. Kortom, vergelijk zoveel mogelijk identieke momenten met elkaar, vandaar dat ik de bovengenoemde wedstrijden hanteer bij de atleten die ik begeleid. Met deze informatie kan je dus gerichter een planning maken oftewel een doel stellen voor een komende periode. Belangrijk bij het stellen van doelen is dat je subdoelen vaststelt, hierdoor krijg je meetmomenten om vast te stellen of je op schema ligt om je doel te halen. Lig je niet op schema dan kan je het vaststellen hoe het is gekomen, hoe je je doel alsnog kan gaan realiseren en/of iets in je doelstelling hebt bij te stellen.

Wat ik geleerd heb in loop der jaren: ga in een lopende trainingsperiode nooit meer training verzwaren dan wat in je programma staat en/of je doel naar boven bijstellen. Het menselijke lichaam is geen Formule 1 auto die na een training volledig gereviseerd kan worden. Toppen doe je op een wedstrijd, in de training train je. In de training gaat het om kwantiteit en kwaliteit en dus niet om het maximale. Het maximale is iets voor de wedstrijd, zodat je gretig blijft. Een bepaalde onzekerheid is goed. Want onzekerheid is de grootste succesfactor om succesvol te zijn. Je blijft op de wedstrijd gretig en gefocust op je techniek. Mocht het zo zijn dat je kunnen echter groter is dan zal het tot uiting komen op je piekmoment. Dit heeft alles te maken dat de wil van je jezelf vaker groter is dan je kunnen.

Hierbij helpt dus de hulp in te roepen van een coach. Een coach heeft een objectiever beeld van het kunnen van een atleet. Hierdoor kan hij eenvoudiger een gericht trainingsprogramma opstellen op basis van de mogelijkheden en het kunnen van de atleet. Je hebt het zelf te doen en je hoeft het dus niet alleen te doen.

 

 

photo by pixabay
archief S&F132
Do You remember ... Cor Wijler
Vraag het Ed - Hoeveel eiwit moet je eten ?