Gezondheid  Voeding 

Advanced Fitness - omega vetzuren - Vetvrije en vetarme dieten

Saturday 01 April 2006
217
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

In onze hedendaagse maatschappij waar overgewicht een groot gezondheid probleem is zien we in de reclames dat de campagne tegen vetzucht zich voornamelijk richt tegen het eten van vet. In plaats van weinig of geen vet zou men zich moeten richten op de soort vet en of er wel voldoende gezonde vetten gegeten worden. 

Vet is er in twee soorten: verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zitten in bijvoorbeeld in koek, patat, chips enzoovoort. De meeste van deze vetten zijn geraffineerd verhit en zo bewerkt dat er geen stoffen meer over blijven die enige vorm van nut zouden hebben.

Onverzadigde vetten zitten in onder andere makreel, zalm, noten, zaden enz. en bestaan uit essentiële vetzuren. Essentiële vetzuren zorgen onder andere voor een verbeterde stofwisseling en een goede hormoon balans.

Essentiële vetzuren Er bestaan twee groepen essentiële vetzuren: omega 3 en omega 6. Omega 9 werd tot voor kort ook gezien als essentieel maar de nieuwste onderzoeken wijzen uit dat het lichaam hier toch zelf in kan voorzien. Het lichaam heeft essentiële vetzuren nodig voor veel processen. Het hormoonsysteem en het afweersysteem zijn afhankelijk van deze vetzuren. Verder kunnen ook het bloed, de bloedvaten en het zenuwstelsel niet functioneren zonder essentiële vetzuren. Ook zorgen deze vetzuren voor de elasticiteit van de celwanden. 

 

De omega 3 vetzuren. Hiertoe behoren alfa-linoleenzuur uit plantaardige oliën en visoliën (EPA en DHA). Deze vetzuren blijven heel gemakkelijk vloeibaar en helpen zo te voorkomen dat gewone onverzadigde vetzuren en/of cholesterol gaat samenklonteren. Ze werken vet- en cholesterol verlagend en beschermen daarmee hart en bloedvaten. Bovendien voorkomen ze stolsels, houden het bloed dun en verlagen een verhoogde bloeddruk. De omega 6 vetzuren. De bekendste hiervan is wel linolzuur. Linolzuur wordt in het lichaam omgezet in gamma-linoleenzuur (GLA). Het lichaam heeft vitamine B6, zink en magnesium nodig om linolzuur om te kunnen zetten in gamma-linoleenzuur. Vervolgens wordt gammalinoleenzuur met behulp van vitamine B3, B6 en C omgezet in prostaglandines 1 en 3 (hormoonachtige stoffen). Deze prostaglandine (er zijn meer soorten) remmen ontstekingsreacties, werken vaatverwijdend, remmen trombosevorming, verlagen de bloeddruk, remmen de aanmaak van cholesterol en stimuleren afweercellen. Van nature komt gamma-linoleenzuur voor in teunisbloemolie en zwartebessenzaadolie. 

Omega 9 vetzuren Het bekendste omega-9 vetzuur is wel oliezuur. Olijfolie bevat heel veel oliezuur. Oliezuur heeft een sterk cholesterolverlagend effect. Het verhoogt HDL (high density lipoproteins) cholesterol niet, maar verlaagd het LDL (low density lipoproteins) cholesterol.

Photo by Jakub Kapusnak on Unsplash
photos: pixabay
Photo by By Hedi Aghlara (Own work) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Photo By Bryan Brandenburg (http://bryanbrandenburg.net/wikpedia-heart-3d//) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
archief S&F133
Do You Remember ... Leen Koene
Vragen & Antwoorden - Specialisatie voor het bovenlichaam