Gezondheid  Voeding  Anabolen 

Questions & Answers: Eiwit supplementen

Sunday 01 May 2005
248
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Beste Robbert,

In Sport & Fitness staan veel advertenties voor eiwitsupplementen. Toch lees ik vaak dat je voldoende eiwit uit normale voeding kunt halen. Zijn die eiwitsupplementen dan wel echt nodig? Ze zijn nogal duur en daarnaast weet je als leek niet wat je moet kiezen.

Groet, Bas

 

Beste Bas,


Of je nou traint om sterker te worden, meer spiermassa te kweken of om af te vallen, in alle gevallen heb je meer eiwit nodig dan normaal. De meningen verschillen nog al over de exacte hoeveelheid, echter de meeste aanbevelingen vallen tussen de 1,5 en 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Voor een sporter van 80 kilo betekent dit tussen de 120 en 160 gram eiwit per dag. Een dergelijke hoeveelheid eiwit kun je inderdaad uit je normale voeding halen. Het betekent echter wel dat je vijf tot zes keer per dag een goede eiwitbron moet eten. Kwark, kipfilet, vlees of ei eiwitten zijn goede keuzes. Dit moet je dus iedere keer klaarmaken of van tevoren klaar maken en meenemen naar school of naar je werk. Een eiwit shake is wat dat betreft makkelijker klaar te maken en in een bidon mee te nemen, dan bijvoorbeeld gegrilde kipfilet.

Daarnaast is de biologische waarde van normale voedingsmiddelen lager dan veel eiwitsupplementen. De biologische waarde is een waarde waarin de samenstelling van een eiwitbron, zoals bijvoorbeeld melk, wordt vergeleken met de samenstelling van het menselijk eiwit in je spieren. Ei-eiwit was altijd de beste eiwitbron en die werd daarom op een biologische waarde van 100 gesteld. Alle andere voedingsmiddelen hebben een lagere biologische waarde. Door verschillende eiwitbronnen met elkaar te vermengen, stijgt de biologische waarde van je voedsel. Je lichaam kan dan meer aminozuren gebruiken voor de opbouw van spiermassa. Wei eiwit heeft echter van zichzelf al een hogere biologische waarde, dan normale voedingsmiddelen. De kwaliteit van wei eiwit is daardoor hoger dan eiwit van bijvoorbeeld vlees, kip of ei. Dat is een voordeel van een supplement ten opzichte van vaste voedingsmiddelen.

 

 

Tenslotte nog iets over de prijs. Afhankelijk van het gewicht van een pot eiwit, betaal je ergens tussen de € 25,- en € 60,-. Ook de kwaliteit is van invloed op de prijs. Waar je naar moet kijken om een vergelijking te kunnen maken met gewone voedingsmiddelen is de prijs per 100 gram eiwit. Voor een kilo wei- eiwit betaal je gemiddeld € 30,-. Dat betekent € 3,- per 100 gram eiwit poeder. In 100 gram wei eiwit poeder zit gemiddeld 75 gram pure eiwit. Vergelijk dat met kipfilet. Daar betaal je gemiddeld € 8 per kilo voor. Om 75 gram eiwit uit kipfilet te halen, moet je 300 gram nemen. Dit betekent € 2,40. Een verschil van € 0,60. Daarvoor moet je het kruiden, grillen en kauwen. En je lichaam kan met die eiwitten minder spieren opbouwen dan met de eiwit uit de shakebeker. Uiteindelijk blijft het jouw eigen overweging, maar voor het geld hoef je het niet te laten. Het gemak van een eiwit shake, de kwaliteit van de eiwitten en de verschillende smaken die er zijn, maken dat ik gemiddeld twee shakes per dag neem die mij 120 gram eiwit verschaffen, naast drie tot vier ‘gewone’ maaltijden met ei, kip of vlees.

Groet,
Robbert.

Photo by Sebastián LP on Unsplash
Photographer: Krzysztof Puszczyński
archief S&F 128
Vragen & Antwoorden - Six Pack
Pure Power: Hoe kun je bankdrukken? Deel 1