Bodybuilding 

De 10 tips van...Siggi Segers

Sunday 01 May 2005
201
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Na in de afgelopen edities steeds de Nederlandse atleten te hebben benaderd, leek het me wel aardig om eens te kijken of er over de grens met zuiderburen nou ook totaal andere tips worden gegeven. Als we dan in België een atleet benaderen, dan is de keuze snel gemaakt. Steven “Siggi” Segers is sinds jaar en dag een begrip in zowel Nederland als België. Behalve het feit dat deze super zwaargewicht zelf alles gewonnen heeft wat er te winnen valt, is Siggi de laatste jaren ook steevast van de partij op wedstrijden in Nederland en België met een delegatie atleten van zijn sportschool. Dat deze het ook nog erg goed doen mag geen verassing zijn, de meester zelf weet zijn kennis bijzonder goed over te dragen op de nieuwe generatie bodybuilders.

Siggi is in 1972 geboren in het Belgische Turnhout en draaide zelf zijn eerste wedstrijd toen hij 19 jaar oud was in 1991. Op de New Faces Classic behaalde hij toen een 3e plaats. Toen hij na een periode in het leger terug keerde op het wedstrijdtoneel eiste hij het Belgische kampioenschap voor junioren op. Zijn mooiste overwinning vindt de sportschoolhouder de Overall-titel van de Belgische kampioenschappen in 1999, maar ook de winst van de Supercup in 2002 waarmee hij zijn profkaart won, is hem zeer dierbaar. Momenteel is Siggi even weg van het wedstrijdtoneel. Zelf zegt hij dat hij in een andere fase van zijn leven is aangekomen waarin behalve sport, ook steeds meer andere zaken een belangrijke rol gaan innemen. “De kinderwens is de laatste tijd enorm aan het toenemen en ook het verder uitbouwen van mijn zaak is nu meer en meer mijn doel”. Samenwonend met Tanja, met wie hij ook traint, heeft hij bewust een poosje afstand genomen van het wedstrijdgebeuren. Segers kan met een goed gevoel terug kijken op een succesvolle sportcarrière. Momenteel weegt hij nog altijd 115 kg, terwijl de weegschaal in zijn toptijd iets tussen de 125 en 130 kg liet zien. Of hij zelf ooit nog een wedstrijd zal draaien weet hij nog niet, concreet heeft hij geen plannen maar hij sluit niets uit.

Altijd heeft Siggi veel mensen begeleid, tot 2004. Nu hij dit jaar even een pauze heeft genomen, kan hij optimaal genieten van andere zaken in het leven. Een goede bekende van hem, John, heeft zijn honneurs waargenomen en begeleidt de jongens. In Delfzijl heeft hij dus zeker gekeken. Bovendien vindt hij dit de mooiste wedstrijd met de zwaarste klassen. “Dankzij Ferdy Robijns, Julien Blommaert, Ruud Meijer en het team van Performance voelde ik mij altijd zeer goed gesteund in mijn wedstrijden. Verder had ik altijd een vaste trouwe fan, mijn vader. Deze was altijd en overal aanwezig en was absoluut in al die tijd van wedstrijden draaien mijn grootste steun en trouwste fan. De gym draait momenteel erg goed, uitbouwen is dus ook een optie waar ik mee bezig ben.”

Siggi heeft de volgende tips voor je bedacht.

 

Tip 1

Sport voor jezelf. Het moet je eigen doel zijn, anders is de motivatie minder. Als je sport voor een ander gaat de lol er snel af.

Tip 2

Je kunt in je voeding beter hoger zitten met vetten dan met suikers. Liever een hamburger dan een zak snoep of Snicker. Suikers zetten zich veelal om in vetten, vetten kan je lichaam eenvoudiger gebruiker dan energie. Dit werkt echter niet voor iedereen.

Tip 3

Indien je op dieet gaat zorg dan voor positieve mensen om je heen. Negatieve mensen trekken alle energie uit je.

Tip 4

Zware basisoefeningen zouden tot je dagelijkse training moeten behoren. Naarmate je een wedstrijd nadert kan een superset uitkomst bieden, maar zorg dat je lang zwaar blijft trainen. Kabels en supersets zijn eigenlijk het meest geschikt om detail in je spieren te slijpen.

Tip 5

Luister naar één persoon. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar vertrouw op één persoon. De een zegt zus en de andere zo, dat kost veel energie en tijd.

Tip 6

Probeer als het even kan ook off-season een beetje in shape te blijven. Ik vind dat een bodybuilder het hele jaar presentabel moet blijven. Het ouderwetse bulken is passé, en het vet moet er ooit ook weer af.

Dus tussen de 8 en de 10% is optimaal.

Tip 7

Bodybuilding is een teamsport. Je hele omgeving moet achter je staan. Dat maakt het ook mogelijk om te genieten van elk moment. Wees sociaal en sluit je niet af voor je omgeving. Word niet te egocentrisch, deel je successen.

Tip 8

Water, water, water!! Drink veel. Zeker in een wedstrijdvoorbereiding zal je veel moeten drinken. Ik drink zelf 6 liter water. Op die manier voer je de afvalstoffen goed af, en op de een of andere manier doet het mijn fysiek erg goed.

Tip 9

Denk aan je verplichte supplementen. Vitamines en mineralen kun je eigenlijk niet missen. Ik adviseer zelf CLA daarnaast. Dit is een spieropbouwend en vetverbrandend middel. Daarnaast adviseer ik om heel hoog te gaan zitten in je eiwitten 3 gram per kg vetvrije massa is geen gekke richtlijn. Zelf zat ik op 4 gram.

Tip 10

Borsttraining voor vrouwen. Ik zou zeggen: bovenkant wel, schouders ook maar geef verder de schouders en rug maar meer aandacht. Houd het vrouwelijk.

Pure Power: Hoe kun je bankdrukken? Deel 1
Do you remember...Jack van de Steen