Fitness 

Vraag & Antwoord: sets uitbreiden tijdens training

Thursday 01 June 2006
158
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Beste Peter,

Robbert Wolters schreef ooit eens over het 10 x 10 systeem. Tien reps van tien herhalingen met zo kort mogelijke pauzes. Ik heb dat gedaan en het was helemaal te gek. Buiten verwachting, groei, toename in kracht. Maar na enige tijd vlakte dat af. Nu vraag ik me af hoe ik dit systeem moet intensiveren. Het gewicht verzwaren of -omdat ik zo'n goed resultaat had van een groter volume- gewoon het aantal sets? Van 10 x10 naar 12 x 10, 15 x 10, 20 x 10. Wat is jouw advies?

Evert A. Tulburg

Beste Evert,

Ik denk dat je deze vraag beter aan Robbert had kunnen stellen, maar álá je vraagt het aan mij. Kijk, het principe van 'n 10 x10 schema is: een vrij groot volume aan reps en totaalgewicht halen in betrekkelijk korte tijd. Vandaar dat de pauzes niet langer dan hooguit 90 seconden mogen zijn. Ga je het aantal sets uitbreiden boven de tien dan betekent dit dat je bij het tiende setje nog niet aan het eind van je krachten was en dat je dús met te weinig gewicht of te lange pauzes hebt gewerkt. Ik zou het intensiveren zoeken in: verkorting van de pauzes tot 30 seconden. Kun je dan tien sets maken, mag het gewicht verhoogd worden. Bij uitbreiding van het aantal sets, komt de 10 x 10 regel: 'In betrekkelijk korte tijd.' In het gedrang.

Train ze! Peter

Peter van der Zon
Photo by Pexels on pixabay
archief S&F 135
Vraag & Antwoord: Injecties met groeihormoon, werkt het echt?
Vraag & Antwoord : Groeihormoon Jintropin