Fitness 

Krachttraining, een anatomische benadering: Incline sit up 2

Tuesday 01 August 2017
141
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Ga zitten op de bank en klem uw voeten vast onder de rolkussens. Leg uw handen achter uw hoofd:
- Adem in en til het bovenlichaam op (niet verder dan 20°);
- Kom omhoog door de rug licht te krommen en de nadruk op de rechte buikspier te leggen. Adem aan het eind van de bewegingen uit.

Voer deze oefening in lange series uit. Alle buikspieren komen aan bod, maar ook de darmbeenlendenspier, de spanner van het dijbeenpeesblad en de rechte dijspier (tijdens het naar voren kantelen van het bekken).

Variant: als u het bovenlichaam tijdens het oprichten iets draait, komt de nadruk gedeeltelijk te liggen op de schuine buikspieren.

Voorbeeld: een draai naar links zorgt ervoor dat de uitwendige schuine buikspier aan de rechterkant, de inwendige schuine buikspier aan de linkerkant en de rechte buikspier aan de rechterkant meer in actie komen.
U kunt de draaien om en om of in eenzijdige series uitvoeren. In alle gevallen is het doel concentratie op het gevoel in de spieren en is het zinloos de bank overdreven schuin te zetten.

 

  • Literatuur: “Krachttraining een anatomische benadering” is een boek va Frédéric Delavier en wordt in Nederland uitgegeven door Forte Uitgevers. Het boek is in de boekhandel verkrijgbaar.
Mythes uit de trainingspraktijk: statisch rekken
Trainings sessies: van 1 op 5 tot 3 op 1