Gezondheid  Voeding 

Asperge tijd!

vrijdag 22 september 2017
26
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

De asperge (Asparagus officinalis subsp. oficinalis) is een plant waarvan de jonge scheuten geteeld worden als groente. Er bestaan witte asperges en groene asperges. De eerste zijn onder de grond gegroeid en uit het licht gehouden, de tweede hebben wel de zon gezien. In Noordwest-Europa zijn de witte asperges het meest gebruikelijk, in landen als Italië de groene asperges. Ook komt de asperge in het wild voor in duinstruweel en langs rivieren.

Traditioneel wordt aan de asperge geneeskrachtige werking toegekend als medicijn tegen bijensteken, hartproblemen, duizeligheid en tandpijn. Ook werd het toegepast als urineafdrijvend middel of laxeermiddel, en het is nu bekend dat het in asperges voorkomende aminozuur asparagine inderdaad de nierfunctie stimuleert. Ten slotte worden asperges (vanwege het fallische uiterlijk) ook aangeprezen als afrodisiacum. Tegenwoordig worden asperges vaak gewaardeerd door patiënten met een zoutarm dieet, daar de asperge zonder verdere toevoegingen een duidelijke eigen smaak heeft.

 

Ingrediënten

500 gram asperges groen of wit
2 stukjes zalm van +/- 150 gram p.p.
kerstomaatjes
rode paprika
rozemarijn
mosterd
citroen
peper zout
olijf olie
aluminium folie

 

Ons recept: Groene asperges met rozemarijn zalm van de grill. Voor 2 personen
Bereidingswijze: Scheur twee vierkante stukken aluminium folie af en leg deze op het keukenblad, schenk 1 theelepel olijfolie op de folie en wrijf het een beetje uit. Leg op elk stukje folie een stukje zalm. Bestrooi met een beetje peper en zout en smeer het in met een beetje mosterd. Strooi dan een beetje rozemarijn over de zalm en als laatste leg je er een schijfje citroen op. Verwarm intussen vast de grillpan. Vouw het pakketje luchtig dicht en leg deze in de grillpan op een lage stand. De zalm is ongeveer in 10 á 15 minuten gaar. Maak de asperges schoon en snij ongeveer 1 centimeter van de onderkant af. Als u witte asperges gebruikt is het belangrijk om deze goed te schillen met een dunschiller omdat er anders draadjes achter blijven. De asperges worden gekookt in een ruime pan of een speciale aspergepan met een snufje zout. Breng het water eerst aan de kook en draai de warmtebron lager, doe de asperges er bij en kook deze aan de hand van de dikte in +/- 8 á 10 minuten gaar. Snij intussen wat paprika en kerstomaatjes naar wens in stukjes.
Leg de zalm op het bord en daarnaast de asperges. Garneer de asperges met de paprika en kerstomaat en een takje rozemarijn.
Eet smakelijk.

 

Voedingswaarde per 100 gram Asperges

* KJ 88 * Kcal 21 * Eiwit 2 gr * Koolhydraten 10 mg * Calcium 20 mg * IJzer 1 mg * Natrium 5 mg * Vitamine C 20 mg
Bron: Asparagus Centre BV & Wikipedia

Vaker en harder trainen met folfolipiden, eiwitten en aminozuren
Voeding, het keuzemechanisme - Hoe en waarom?