Vragen & antwoorden 

Vragen & Antwoorden : Hoeveel uur moet je minimaal slapen ?

Sunday 01 June 2008
144
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Beste Peter,

Ik heb altijd geleerd dat je minimaal acht uur per etmaal moet slapen. Daar kom ik niet altijd aan toe. Soms is het zeven, soms vijf of zes en dan weer tien of elf om het in te halen. Is het oké als je in een week 56 (=7x8) uur slaapt? Dan zit je toch op het goede gemiddelde of zie ik dat verkeerd? Ik ben nog geen dertig en ik weet dat oudere mensen minder slaap nodig hebben maar zover ben ik dus nog niet.

Graag je mening,

Hassan Rotterdam

 

Beste Hassan,

Ja, minimaal acht uur wordt beweerd, éénderde van een etmaal, oftewel 33.3%. Deze aanbeveling behoeft echter enige correctie. Baby’s slapen lang, zeer lang, ze zijn immers in de groei. Dat wil niet zeggen dat krachtsporters, die ook in de groei zijn, zo’n 10-16 uur zouden moeten pitten. Er is uiteraard onderzoek gedaan naar de behoefte aan slaap en de verschillende slaap fasen, zoals REM slaap (Rapid Eye Movement) wanneer je droomt. Uit onderzoek blijkt het volgende: Minder dan vijf uur slapen per dag (gemiddeld over langere tijd) geeft maar liefst 82% hogere kans op een hartaanval. Ha, zul je denken... langer slapen is dus beter. Helaas... mensen die gemiddeld negen uur per dag sliepen, hadden nog altijd een 57% grotere kans op een hartaanval. Slaaptekort gedurende langere tijd leidt bovendien tot een verminderde gevoeligheid voor insuline. Tekort aan slaap vermindert het herstel en de opbouw van connecties in de hersenen. Tekort aan slaap leidt ook tot grotere vetafzetting en lijkt met het vorderen der leeftijd parallel te lopen  aan een lagere groeihormoon en melatonine afgifte. Acht uur dus? Nou nee... Een studie uit 2002 bracht aan het licht dat zij die acht uur slaap per dag genoten een 12% grotere kans hadden de komende zes jaar te overlijden dan degenen die zes tot zeven uur sliepen. Conclusie: zes tot zeven uur is ideaal. Bij voorkeur ononderbroken.

Het is overigens niet zo dat oudere mensen minder slaap nodig zouden hebben. Ze slapen slechter en vooral de tijd van de ‘slow wave sleep’ neemt af. Ze worden vaker wakker en hebben moeilijkheden met inslapen na b.v. een bezoek aan het toilet. Wel doen ze overdag een aantal korte dutjes. Maar zet je ouderen van 50+, op een trainingsprogramma, dan neemt de slaap toe. Het is dus vaak gewoon een kwestie van te weinig bewegen.

Welterusten (maar niet te kort en niet te lang).

Peter

door Peter van der Zon
archief S&F 146
Vragen & Antwoorden : Hoeveel eieren mag je eten ?
Vragen & Antwoorden : Is New Formula verpakking pure commerce ?