Fitness  Bodybuilding  Voeding 

Proteïne supplementen zijn effectief voor spiergroei in jongeren en ouderen

Wednesday 01 January 2014
241
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Over het nut proteïne supplementen wordt al jaren druk gediscussieerd. In dit nummer van S&F kun je lezen hoe auteur Pim Christiaans, meerdere malen het gebruik van proteïne shakes verkettert, zonder overigens met goede argumenten ter onderbouwing van zijn stelling te komen. Een Nederlands onderzoek aan de Universiteit van Maastricht heeft middels een meta analyse vastgesteld dat suppletie met proteïne wel degelijk effectief is, zowel voor jongeren als voor ouderen. Het onderzoek onder leiding van Luc van Loon wees uit dat proteïne suppletie vergeleken met placebo’s een winst aan vetvrije massa opleverde van gemiddeld 0.69 kilo. Dat lijkt misschien niet veel, maar vergeet hierbij niet dat het om zeer verschillende groepen ging en niet speciaal om bodybuilders of andere krachtsporters. Tevens vond met dat het bij de legpress verwerkte gewicht alleen al door de suppletie met 13.5 kg was toegenomen. Het onderzoek werd gepubliceerd in het gezaghebbende American Journal of Clinical Nutrition (AJCN). De Nederlandse onderzoekers verklaarden onder meer: ‘’Proteïne suppletie staat voor een effectieve dieetstrategie om de response van skeletspieren op training met gewichtsbelasting te verbeteren, zowel in gezonde jongeren als in oudere volwassenen. Aangezien de toename van de Vetvrije Massa en het 1 rep maximum bij de legpress ook werd vastgesteld in een oudere populatie, lijkt het evident dat proteïne suppletie een effectieve en sterke strategie is om prestaties bij oefeningen met gewichtsbelasting te verbeteren en tevens bijdraagt aan gezondheid van ouderen’’ In jongeren werd zowel een toename in doorsnede van zowel type I als type II vezels vastgesteld en wel van respectievelijk 45% en 54%. In de toekomst wil men meer onderzoek gaan doen naar de effecten van verschillende typen proteïne en het aanpassingsvermogen van de belaste sieren bij verschillende intensiteit en bij de variabele timing van het toedienen van proteïne supplementen. Als de ‘’Houdbare man’’ even van zijn voorraadplank afkomt, kan hij misschien zijn miskleunen in een eventuele nieuwe uitgave aan de stand van de wetenschap aanpassen. No hard feelings Pim. 

 

The American Journal of Clinical Nutrition online ahead of print: doi: 10.3945/ajcn 112.037556 ‘’Protein supplementation augments the adaptive response of skeletal muscle to resistance type exercise: a meta analysis. Auteurs: N.M. Cermak, P.T. Res, L. C. P. G. M. de Groot, W. H. M. Saris, L.J.C. van Loon
Photo by "https://easyhealthysmoothie.com"
door Peter van der Zon
archief S&F 167
Prebiotische koffie
Leucine voor veganisten