Voeding 

Leucine voor veganisten

Friday 29 December 2017
491
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Stel je voor: je eet een maaltijd waarvan je weet dat die eigenlijk niet de juiste aminozuren bevat die je spieren nodig hebben. Dat kan gebeuren als je vegetarisch eet. Noten, bonen, pinda’s en granen leveren eiwitten, maar die eiwitten hebben een aminozuursamenstelling waarvan je spieren niet blij worden. Hetzelfde geldt voor het gros van de vleesvervangers in de supermarkt. Voedingswetenschappers van de University of Illinois hebben voor zulke situaties een eenvoudige oplossing bedacht.

Je neemt bij die maaltijd zo’n vier tot zes gram leucine en de spieropbouwende werking van die laagkwalitatieve eiwitten neemt als bij toverslag toe tot het niveau dat je zou verwachten van een maaltijd met hoogwaardige wheyeiwitten. De onderzoekers slaagden er bij een experiment met ratten in om, dankzij suppletie met leucine, gluteneiwit uit tarwe net zoveel anabole werking te geven als hoogwaardig wheyeiwit. Leucine is dus een uitkomst voor bodybuilders die ook veganist zijn. Die moeten dan wel even zoeken naar veganistische leucine. De meeste leucine op de markt is van dierlijke origine. 

Willem Koert
Photo by Comfreak on pixabay
archief S&F 167
Proteïne supplementen zijn effectief voor spiergroei in jongeren en ouderen
Panax ginseng beschermt je spieren