Fitness 

Hardcore powerliften in een commerciële gym

zondag 01 juni 2008
20
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

De meeste fitness gyms (misschien met uitzondering van de echt fitness gerichtte zaken) maken in hun advertenties wel eens gebruik van de termen powertraining en powerlifting. Meestal zijn dit echte holle kreten met als doel de werving van nieuwe klanten. Kom je in dit soort accommodaties terecht en je hebt enige ervaring dan kun je wel zien dat het om diverse redenen meestal niet klopt met de praktijk.

Redenen kunnen onder meer zijn dat een echt geschikte ruimte niet aanwezig is, geen geschikte materialen zijn voorhanden en bovendien wordt re rekening mee gehouden dat er nog steeds geen vereiste opleiding voor nodig is. Dit met resultaat dat vele uitbaters, zelf gepromoveerde trainers en andere onbekwame medewerkers er een onproffessioneel gedoe van maken waar de nieuwkomer als leek toch het nakijken heeft. Powerlifting kan men niet beoefenen op een fitnessbankje of machine, op een fietsje of loopband met easy listening muziek of zonder spotter. Onze vraag is dus: is het mogelijk om hardcore powerlifting training te beoefenen in een commerciële fitness ruimte/aka gym ?

 

 

Laten we stellen dat wij ervan uitgaan dat dit inhoudt:

1 De nodige materialen waaronder squat racks, deadlift plateau(s), zware bench press banken en de overal bijhorende olympische baren en gewichten.

2 De bijkomende materialen als kettingen, rubbere banden, boxen en andere diverse hulpmiddelen waaronder het gebruik van magnesium en talk poeder.

3 De mogelijkheid tot het creëren van de juiste trainingsatmosfeer door gebruik van aangepaste muziekkeuzes en de ophitsende methoden van de atleten onderling.

4 De eventuele mogelijkheid hebben om bv op een aangrenzende parkeerplaats over te gaan tot sled draggin (slee trekken), farmers walk (lopen of stappen met verzwarende gewichten) of zelfs tire flips (kantelen van autobanden).

5 De bereidwilligheid van de eigenaar om zich ook in te leven in deze gegevens, uiteraard gepaard met wederzijds respect tussen owner en lifter.
Na ongeveer 30 jaar actief te zijn in de wereld van gyms en fitness ruimtes ben ik er altijd van overtuigd geweest dat er zeker plaats was voor zulke gelegenheden, het is meer een kwestie van het aan de man brengen, vertrekkende met de volgende gegevens:

- Wetende dat daar, waar er ernstig getraind wordt, in welke discipline dan ook, het altijd aanstekelijk werkt, en de aanzet er is voor anderen om het ook te proberen.

- Wetende dat veel atleten uit diverse sporttakken regelmatig onvakkundig bezig zijn met het beoefenen van hun specifieke powertraining.

- Er door de jaren heen altijd vraag is geweest naar gyms met de mogelijkheid tot powertraining door onder anderen buitenlandse atleten op doorreis of voor werkzaamheden in ons land verblijvend (op dit ogenblik is ons powerlifting team aangevuld met 15% leden die op zoek waren naar de echte specifieke trainingen), dit aangevuld met atleten uit andere regio’s die op zoek zijn naar het betere werk.

Uiteindelijk is men overgegaan tot het openen van een accommodatie die voldoet aan deze vraag: The GYM a house of pain www.thegym-hop.com waar powerlifters www.powerliftingteam.com thuis zijn!

Buiten het gedeelte waar iedere fitness fanaat of bodybuilder of hoe men zich ook wil noemen, kan trainen op machines, of met dummbells (van 1 tot 60kg) of cardio wil beoefenen is er een oppervlakte voorzien voor het powerliften. Deze beschikt bijvoorbeeld over: monolift, monostand (dit zijn de squat racks die gebruikt worden bij vele internationale wedstrijden) de gebruikelijke power racks, competitie benchpress banken, deadlift plateau, de juiste bb’s waaronder een “special squat baar”, squat boxen, kettingen en andere trainingsmiddelen (tot magnesium poeder toe) die nodig zijn bij de hedendaagse trainingen en uiteraard ook de nodige kilo’s aan schijven. De muziek is tijdens de heavy powerlifting training aangepast en gaat altijd in de richting van “heavy metal”. Er wordt dagelijks aan “sled draging” gedaan in functie van de training, ook de “farmers walk” wordt geoefend en het is geen probleem om “tire flips” the doen met banden tot 200kg. Pluspunt is dat ook de eigenaar zelf zijn dagelijkse training doet en regelmatig te vinden is op de powerlifting plateau’s.


Hoe kan men gebruik maken van “sled dragging” om vooruitgang te maken in powerlifting?

1/ Slepen voor meer krachtwinst: gebruik van zwaardere gewichten op de slee voor kortere afstanden.

2/ Slepen voor herstel of conditie: gebruik van minder gewicht over grotere afstanden.


Men kan specifiek gaan of voor een meer algemene belasting tijdens het slepen. De meest gebruikte vorm is de slee voor en/of achteruit trekken, terwijl men bij het ene een zwaardere belasting krijgt op de hamstrings, gluteus en de kuiten en bij het andere de meeste belasting voor het quadriceps-gedeelte. Slepen tussen de knieën is geweldig voor de hamstrings en hip flexors. Ook kan men slepen en specifieke oefeningen inbrengen zoals de press beweging of shoulder front, lateral en rear raises, pull en rowing beweging, enkel slepen, enzovoorts. Bij ons zijn de afgelegde afstanden 30m of 60m, deze worden meerdere keren gedaan, al dan niet met rustpauzes. Indien men gebruik maakt van deze oefenvorm: het is het zoveelste hulpmiddel in het bereiken van een betere prestatie, niet het doel op zich. Voor de leken onder ons, men kan altijd via internet gegevens en foto/film materiaal terugvinden over deze manier van trainen.


Hoe kan men gebruik maken van de “farmers walk” om vooruitgang te maken in powerlifting ?

Deze oefening is bekend van de strongman competities, het is een overall massa builder, vooral goed voor de onderarmen, rug en traps. Dat men er een betere conditie door krijgt is dus mooi meegenomen. Men kan ze uitvoeren als hersteltraining of met zwaardere belastingen als onderdeel na bijvoorbeeld de borst of rug training. Velen die voor de eerste keer aan deze oefening beginnen zullen een gevoel in de traps krijgen dat ze voorheen nooit konden bereiken met specifieke trap training en met de veronderstelling dat de onderarmen sterk genoeg zijn om met een gegeven gewicht de nodige afstand te overbruggen. Meestal wordt bij ons de afstand van 60m (2x30) aangehouden en de belasting opgedreven in functie van de kracht toename. 

tekst: Willy Clincke, foto’s: Wendi Michiels
Photo by media.defense.gov
Photo by www.afcent.af.mil
Photo by Pexels
archief S&F 146
Extreme Sports: DASKE Downhill Champion
Forum meeting