Gezondheid  Voeding 

Veel Nederlanders hebben een magnesium tekort. Groene groenten, noten en zaden kunnen het tekort aanvullen. #magnesiumcitraat #magnesiumbaden

Wednesday 01 January 2014
156
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Magnesium is belangrijk voor de mens. Het speelt een belangrijke rol bij honderden chemische processen in ons lichaam. De eiwitstofwisseling, cholesterolhuishouding en bloeddrukregulering kunnen niet zonder magnesium plaatsvinden. Met name de laatstgenoemde functie is toch wel van direct levensbelang. Magnesium ontspant namelijk de vaten, waardoor het de bloeddruk kan verlagen. Een tekort aan magnesium resulteert dan ook bijna altijd in hoge bloeddruk. Maar het kan ook hoofdpijn en krampen veroorzaken. De opname van magnesium wordt onder meer bepaald door ons maagzuurniveau.

Magnesiumniveaus weer opbouwen kan zelfs tot twee á drie maanden tijd in beslag nemen. Het opbouwen gaat het beste via voeding. Groene groente, noten en zaden bevatten nogal wat magnesium. Ga je supplementeren dan gaat de voorkeur uit naar magnesiumcitraat, omdat deze versie voor de opname niet afhankelijk is van maagzuur. Ideale dosering is dan duizend milligram per dag.

Een andere mogelijkheid is het nemen van magnesiumbaden. Hier gebruik je magnesiumsulfaat voor. Magnesiumsulfaat heet ook wel bitterzout en wordt tevens gebruikt voor darmspoelingen. Bij de baden is het wel goed om te weten hoe veel je gebruikt. Vul een bad met vijf centimeter heet water (net heet genoeg) en voeg daar vijfhonderd gram magnesiumsulfaat aan toe. Ga daar twintig minuten op je rug in liggen. De magnesium zal via de huid worden opgenomen. Om te beginnen zou je deze behandeling al driemaal in een week kunnen doen.

EHF – SportVasten – Overload Worldwide – Soulm8
archief S&F 167
Bodybuilders blijken minder last van plateaus te hebben als ze in de zon trainen. #vitamineD #zonlicht
Wanneer je minder koolhydraten gaat eten, is het verstandig om extra glutamine in te nemen. #spierwerking #brandstof